Överträning och återhämtning

October 3rd, 2015

Överträning är ett vanligt fenomen av idag. Det är inte konstigt med tanke på den hälsohets som utformats i vårt samhälle. Det är lätt hänt att fasta i tankefällan om att ju mer man tränar desto mer resultat får man. Men ack så fel man har. Oavsett vilka mål man har med träningen, handlar det om att träna smartast (inte mest). För mycket träning vet nog de flesta ändå leder till bristfällig återhämtning som medför en rad andra symtom (motivationsbrist, infektioner, skador, trötthet, sömnsvårigheter etc.). Men trots att vi känner till fenomenet och dess negativa följder tenderar fortfarande många personer att hamna i det som betecknas som överträning.

Jag tror att vi överskattar vår egen förmåga. På något sätt tror man att man är odödlig och att ens egen kropp klarar av med än andras. “Förra veckan orkade jag träna så mycket. Jag fattar inte varför det inte går nu.”. Ja, kroppen klarar oftast en extrem belastning under en kortare period. Den är fantastisk på det sättet att den har sina knep för att vi ska klara oss igenom en livshotande situation. Men den behöver också sin återhämtning.

Träning är en form utav stresspåslag som startar mekanismer i kroppen som gör oss starkare och mer uthålliga. Efter träningen bör återhämtningsfasen tillträda. Det är då som kroppen återställer sig och gör sig redo utifall den skulle utsättas för nya stressutlösande faktorer framöver. Därmed utsätts vi även för mycket stress i vardagen kommer det till att påverka prestationen under träningarna. Kroppens hormonnivåer kommer redan från början av träningspasset att vara ur balans.

Återhämtning handlar alltså inte enbart om att äta ordentligt för att inte bryta ned muskler i samband med träningen (vilket är den typ av återhämtning man kan läsa mest om), utan även om att kroppens stressystem behövs återställas. Självklart är kosten också väldigt viktig när det gäller återhämtning. En god kosthållning är grunden för ett stabilt välmående. Men det är viktigt att vi inte underskattar självaste vilan. Även om man äter bra i samband med träning så behöver både kropp och psyke vila från det med jämna mellanrum.

Vila behöver inte handla om att ligga fängslad i sängen en hel dag, utan det kan handla om att under en period variera träningen. Kanske ta några promenader istället, eller testa andra träningsformer som inte är lika fysiskt krävande. Sedan tror jag att OM man blivit övertränad behöver man vila helt från träning i några dagar för att sedan trappa upp med lättare motionsformer.

 

IMG_4031

Det viktigaste när man är lite träningsgalen (som jag är) är att bara uppmärksam på kroppens signaler. Den senaste veckan har min motivation inte alls legat på topp för gymträning. De intensiva passen som jag vanligt vis brinner för har inte känts tilltalande alls. DET är kroppens sätt att säga att den behöver en paus. Så det jag har gjort är att sköta kosten bättre och variera träningen (för att fortfarande få röra lite på mig).

Jag har lagt vikterna på hyllan för att istället utmana mig med Body Combat, testa HOT Vinyasa flow och gått på ett Jazz-danspass. Igår trodde jag att jag var redo att köra ett tufft gympass igen, men ack så fel. Nu blir det återhämtning och återhämtning som gäller. 

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

  • Aiste

    Hej Soela ! Jag är en tjej på 15 år . Jag har haft problem med maten i lite mer än 2 år nu . Jag är inte diagnoserad men jag har gått på behandling hos BUP i 1,5 år. Under hela den tiden som jag varit sjuk har jag gått ned nästan 20 kg , från 64 till 46 kg. Jag ska nu börja en behandling på SCÄ. De ringde till mina föräldrar och berättade att vi ska ha typ 5 möten och att min behandlare ska komma hem till mig under ett av de mötena och kolla hur jag äter en måltid . Jag blev ganska förvånad då jag hörde det och undrar om du fick vara med om något sånt? Jag har lite funderingar på vad du tycker om vården på SCÄ . Min vikt som den ser ut nu är på gränsen till under men jag känner att jag inte vill gå ner mer . Jag tycker att 161 cm och 46 kg är bra men de vuxna säger att jag är underviktig och borde gå upp ett par kg . Jag får panik bara jag ser i spegeln att min mage sticker ut mer än för 3 timmar sedan eller att vågen visar mer . Jag vet inte om jag skulle klara att gå upp i vikt . Det finns inte på världskartan hos mig , det är det absolut VÄRSTA som skulle kunna hända . Hur hanterar du allt detta med behandlingen och hur ser du tillbaka på början av processen på SCÄ?. Jag vill inte vara sjuk längre och jag vill bli frisk, men ångesten skulle knäcka mig helt .

    Du är en stor inspiration för mig och så fort jag har en dålig dag matmässigt så går jag in på din blogg och läser dina inlägg om hur skönt du tycker det är att vara frisk . Du motiverar mig så otroligt mycket .

    Wish you all the best💓

    • soelas

      Hej vännen,
      20 kg är väldigt mycket att gå ned, och kan vara väldigt slitsamt på kroppen. Ledsen att höra att du drabbats av denna skeva kroppssyn som ätstörningar tenderar till att bringa, samt utvecklat en viktfobi. Det låter väldigt bra att du ska få specialist hjälp nu, innan detta går något längre. Du ÄR underviktig, och speciellt med tanke på hur mycket du har gått ned (!). Det låter som att du verkligen behöver få hjälp nu med att sortera tankarna, skaffa dig lite perspektiv och framför allt bryta destruktiva mönster.

      SCÄ är ett väldigt stort behandlingscentrum så vården där kan skifta väldigt mycket. Jag gick ju inte på SCÄ till en början utan fick behandling via länsät i Gävle. Där var behandlingsutbudet en aning med begränsat än vad det är Stockholm. Det viktigaste tror jag är att ta steget in i en behandling, att knyta kontakter, och påbörja sin resa mot tillfrisknande.

      Det är vanligt att man är rädd att det kommer gå för snabbt, men tyvärr, det kommer kräva massvis med arbete. Ja, ångesten kommer att vara hemsk, men samtidigt som du utsätter dig för den kommer du hitta sätt att hantera den. Jag tror helhjärtat på att utmaningar stärker oss – så våga anta denna utmaning nu! Det är den som kommer göra dig starkare. Det är den styrkan du behöver för att bli frisk!

      Stort lycka till! Ser fram emot att höra mer om hur det går för dig, och tveka inte att återkomma om du har fler funderingar.
      Kram!

  • Johanna

    Hej!
    Jag heter Johanna och går sista året på gymnasiet i Örebro. Jag skriver just nu ett gymnasiearbete om Anorexia dels för jag själv varit sjuk men även för att ge en förståelse för hur livet kan se ut med Anorexia. Jag undrar därmed om du skulle vilja ställa upp och svara på ett antal intervjufrågor?
    Vid intresse får du gärna kontakta mig på [email protected]
    Tack på förhand!

    • soelas

      Hej Johanna,
      Skicka dina frågor till [email protected] så ska jag besvara dom så fort jag får tid.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp