Påminn dig om de tankar som gör dig glad!

July 8th, 2014

Som ni förmodligen känner till, eller kan anta, finner jag en stor fascination över meningsfulla ordspråk. Jag tror innerligt att ens persons förmåga att känna glädje i sitt liv är starkt anknutet till mentaliteten. Vår inställning och vårt invanda mönster i att tänka är det som avgör om saker och ting upplevs vara dåliga eller bra. Sedan finns det naturligtvis andra faktorer som påverkar; medfödda instinkter och psykologiska- samt fysiska förutsättningar. Jag är dock övertygad om att det mentala dominerar. Allt som sker är en uppfattning som våra hjärnor gör, och en tolkning av situationen.

Hur vi tolkar saker och ting idag beror utav de invanda mönstren som utformats under vår uppväxt, men det går att lära om sig. Det går att förändra sina tankar och tolka saker på sätt som får oss att må bättre, vi måste bara konstant påminna oss själva om hur vi vill tänka och sedan även aktivt välja att tänka så. Inom sin tid blir de nya sätten de mer självklara tolkningarna och vi har lärt vår hjärna att se saker på ett sätt som vi mår bättre utav. :)

Jag kanske framstår som en person med en sund inställning till livet, men även jag glömmer bort hur jag vill tänka. Därför har jag nu tagit ytterligare ett steg mot att påminna mig själv om vilken inställning jag vill ha till saker och ting. Det är garanterat en värd investering!

Snart kommer hela mitt hem vara pyntat med massa “wise words”. 😉

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

  • merry perry

    Åh vad fint! Vart skaffade du dig dem?

    • soelas

      Gallerix har rea på massa sånt där jag bor. :)

  • Anonym

    Hej! Jag har länge varit sjuk och svultit i perioder varvat med normalt ätande. Eftersom att jag tränar på elitnivå har min kropp inte klarat av långa perioder av svält (viljan att prestera under träningen har i slutändan vunnit). Jag fick träningsförbud efter ett ganska grovt återfall i våras. När jag inte har träningen som motivation till att äta, går jag bara ner mer i vikt. Jag väntar just nu på hjälp från SCÄ samt återbesök på BUP efter ett bedömningsmöte jag var på för ca. 2 v sedan. Jag vill mer än allt annat komma tillbaka till träningen just nu men vet inte hur jag ska gå utifrån vart jag är. Ska jag fortsätta med att inte äta och sen börja när hjälpen är här för att inte riskera att “göra fel” och sedan falla tillbaka igen? Jag VILL bli frisk och fri så gärna och är beredd att göra vad som krävs men just nu står jag bara still och fortsätter långsamt ner, jag kommer bara längre och längre ifrån mitt mål (som friska jag vill). Hur ska man göra härifrån? tror du det slutar tokigt om jag försöker bli frisk på egen hand innan den professionella hjälpen som tar sin tid kommer? Och i så fall, hur trycker du man ska börja?
    UNDERBAR blogg, du hjälper mig varje dag ska du veta :)
    kram

    • soelas

      Hej vännen!
      Jag kan sätta in mig i din situation eftersom även jag har tränat på hög nivå inom idrotter. Det är ju uppenbart att svält och elitidrottande inte går hand i hand, och tur är väl det(!).

      Det glädjer mig något enormt att läsa att du verkligen VILL bli frisk. Jag tror att det är lätt att hamna i tankegångarna om att “jag ska vända när jag får hjälp, börjar jag äta bra nu så kanske de inte tror att jag är sjuk”. Det är ätstörningen som lurar en, som försöker förhandla. Dessa tankar är så sjukt onödiga! Varför vänta? Vem gynnar det egentligen? Ju snabbare du påbörjar resan mot friskheten desto snabbare kan du börja leva fritt igen. Det kommer att ta väldigt lång tid ändå, men det är skön att kunna fokusera på annat än enbart maten när man är i behandling. Så får du ordning på maten innan, så kan du få hjälp med allt annat när behandlingen kommer igång.

      Kämpa på bruden! Låt inte ätstörningen sluka dig och allt livet har att erbjuda dig. <3

  • Emma Olsson

    Hej fantastiska du! Jag tänkte be dig om tips om en lite irrelevant grej, men du är ju cheerleader… :) Jag har nämligen kommit in på en musikalutbildning i höst, och det kommer – uppenbarligen – bli en hel del dans. Min stora akilleshäl är att jag är otroligt stel, och det kommer bli ett stort problem. Vad har du för tips för att bli vigare? Är det bara vanlig, hederlig stretch som gäller? Jag har hållit på en del med yoga ett tag, och det har hjälpt, så ska fortsätta med det :) Har du tips på några speciella övningar, eller muskelgrupper att fokusera på? Hur mycket, hur länge? Övriga tips? Mina svagaste sidor verkar vara baksida lår, nedre rygg och troligen höftböjarna. Tack så mycket på förhand – och för en fantastisk blogg som har hjälpt mig en stor bit på vägen i mitt tillfrisknande :)

  • http://www.mando.se Mandometer

    Hej Anonym,
    Självklart kan du bli frisk! Vi på Mandometer arbetar mycket med RF och SISU och har dokumenterad forskning på våra behandlingsresultat inom ätstörningsvård. Besök gärna mando.se där kontaktuppgifter och möjlighet till egenanmälan finns. Lycka till!

  • Malin Rosén

    Åh! Älskar sådana citat! Har också pyntat upp med liknande här hemma! 😉 Framför allt postit-lappar där det står positiva affirmationer om mig själv! Viktigt att påminna sig själv om :)

    • soelas

      Det är riktigt smart! Undrar hur andra reagerar som ser det ..? 😉 hihi

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp