Påminnelse: du är stark!

September 15th, 2015

Jag älskar att känna mig stark. Både fysiskt och mentalt.

För mig ligger det någon självförverkligande i att gå till gymmet och bevisa för sig själv att man är stark. Andra kanske inte tror det bara genom att träffa mig på gatan, i skolan eller kassadisken. Där är jag en liten tjej med fint leende och bruna ögon. Men jag är mycket mer än så, jag är en stark individ som älskar mig själv och har tagit mig igenom flera tuffa perioder i livet redan vid 21-års ålder. Jag har inte bara stärkt min kropp utan framför allt min mentalitet. Visst kan man uppleva att saker i livet inte går sin väg, man kanske känner att det rent av blivit katastrofalt (!), men att hitta någonting som påminner en om att “nej, jag är faktiskt stark och det tänker jag bevisa!” kan vara den enda nödvändiga räddaren i nöden.

Jag tror inte att jag kan prata nog om alla positiva effekter med träning, men jag vet även hur extremt självförgörande det kan bli. Varje mynt har en baksida. Att jag promotar träning här och nu handlar snarare om att det är mitt “någonting” som håller mig kvar på banan. Det är min stora passion i livet, det är vad som får mig att glömma stressen i skolan eller konflikten med bästa kompisen. Det är vad som får mig att landa med fötterna på jorden och förstå att livet är inte så allvarligt som vi gärna målar upp det att vara. Även träningen är inte på liv eller död. Vi lever här och nu, och om du inte trivs med ditt liv så gör förändringar. Förändra praktiska ting eller ditt förhållningssätt till dem. Du klarar det – för du är stark! Vad stärker dig som person?

Sedan stärker jag även min mentalitet genom att läsa och skriva. Att läsa kan verkligen skapa perspektiv och påminna en om vad som egentligen är viktigt och vilken enorm påverkan en själv har på sina tankar, känslor och i sitt liv. Och att skriva hjälper mig att minimera tankestormarna och förstå mig själv bättre och vad jag behöver göra för att gå vidare. Vad hjälper dig?

Vad är det du behöver göra i din vardag för att påminna dig själv om vilken oerhört stark person du är? 

Jag tror genom att regelbundet påminna sig själv om den utveckling man gjort fram tills denna dag är det mest effektiva sättet för att förebygga återfall. Glömmer vi bort vem vi är, vad och varför vi håller på med det vi gör tappar vi lätt haken om livets mening och gräver oss en grop ned i helvetet. Så ta dig tiden och sök efter vad som skapar mening i ditt liv, vad som håller dig kvar på banan och framför allt vad som får dig att känna dig stark! Det är i dessa kretsar vi behöver röra oss. Lämna sådant som tynger samt trycker ned oss, och skapa utrymme för sådant som stärker oss. För vi är starka. Våga bevisa det för dig själv!

Jag vet att jag är så mycket mer än vad andra ser. Det finns ingen annan jag behöver bevisa det för än mig själv. Så länge jag vet vad jag är, spelar det ingen roll vad andra vet om mig och inte.

Tags: , , , , , , , , ,

  • Freja

    Vad skönt att höra att du kommit i en balans! Jag känner mig också på rätt väg. Men hamnar ofta omedvetet i tänket; ” skönt att jag har tränat, nu fritt fram att äta alla måltider utan några jobbiga tankar”. Jag vet att jag låter tjatig nu. Men vet du om det är nyttigt att äta exakt enligt matlistan 3 huvudmål + 3 mellanmål (typ macka) när jag tränar motionslöpning 2 ggr/vecka?

    • soelas

      Hej Freja,
      Det är inte tjatigt att du ställer frågor. Det är bra, det är ett jätte bra sätt att få svar eller andra inputs på sina funderingar.

      Det är inte ovanligt att hamna i sådana tankar, det är ju så inpräntat i våra hjärnor av ätstörningen att det är okej att äta så länge man förbränner allt. Egentligen gör ju kroppen det ändå, utan träning. Den förbränner runt 1500 kcal utan att vi ens lyfter ett finger. Sen att vi går till och från skolan, klär på oss, sitter och skriver/läser och allt annat vi gör under en dag gör att förbränningen går upp till ca 2000 kcal. Och ett matintag runt 2000 kcal ligger ofta ett matschema på. Om man behöver mer eller mindre än vanligt när man tränar beror ju på intensiteten och hur ofta. Låt säga att man tränar 3 dagar i veckan och förbränner runt 500 kcal per gång så kan man ju istället för att äta 500 kcal mer just dessa dagar fördela det på alla dagar i veckan och äta ungefär lika mycket oavsett.

      Sedan blir den en helt annan sak om man tränar hårt och väldigt ofta. Då blir det ju en mer elitidrottsfokuserad livsstil och då kan man behöva ha lite mer koll på maten. Annars brukar det räcka med sina vanliga måltider och kanske något extra innan/efter träningspassen. Jag brukar t.ex. ta en frukt och proteinshake direkt efter träningen på gymmet.

      Och vad menar du med “nyttigt” egentligen? Det beror ju på hur dina måltider är sammansatta, vilken regelbundenhet du har osv. Det finns ingenting som säger att det skulle vara onyttigt att äta 6 mål/dag oavsett om du tränar eller inte. Det är nog rätt så hälsosamt i båda fallen. :)

      Kram,
      Sofie

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp