Rent samvete utan kalorier och socker

November 10th, 2013

Studier visar på att ätstörningar blir vanligare och vanligare i samhället. Vi kan nog alla vara överens om att mörkertalet därtill är enormt. Det har nog aldrig varit så uppblåst med utseende, matvanor och träning, som det är idag. Det har aldrig varit så lättillgängligt att präglas med denna information som det är nu på grund av de sociala mediernas utveckling. Informationsspridning är naturligtvis både bra, nyttigt och nödvändigt, men när informationen övergår till felaktiga bilder av verkligheten är det inte längre en korrekt information som sprids. Media utnyttjas till att uppmuntra folk att tänka och agera på ett visst sätt som gynnar företagen ekonomiskt. Det är viktigt att vara medveten om att andra intressen än folks hälsa ligger bakom alla påtryckningar och uppmaningar om “hur man lever hälsosamt”.

Detta satt på toalettdörren på gymmet.

Detta satt på toalettdörren på gymmet och gissa om något reagerade starkt på dess budskap!

När man stöter på affischer som denna inser man hur förståeligt det är att så många drabbas av sjuka ätstörningstankar. Det är ju precis det som står mellan raderna! “Äter du kalorier ska du få dåligt samvete, socker är kalorier och det är inte hälsosamt. Äter du socker så måste du få ångest, för alla vill ju vara hälsosamma.”. Med sådana uppmuntringar runt omkring sig i vardagen är det inte förvånansvärt att man börjar utesluta kolhydrater och begränsa sitt kaloriintag. Det är inte konstigt att kosten börja kontrolleras och det är inte heller obegripligt att fler drabbas av ätstörningar. Det är ju den linjen som vi förs in på av samhället! Sedan kommer vården och politikerna och vill lyfta fram hur hemskt det är att ohälsan ökar bland befolkningen. Det som samhället försöker lyfta fram som en hälsosam livsstil bidrar ju ökad psykisk ohälsa! Tänk kanske på det innan affischer som denna postas upp här och var! Vad vill man egentligen prägla in i mänsklighetens huvuden?

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • My

    Men usch vad förbannad jag blir! Hade slitit ner den och placerat den i närmsta soptunna,där den hör hemma!

    • soelas

      Haha, åh, älskar din kommentar! Nästan så att man bör göra det. 😮

  • Flickanochhavet

    Hej! Har kommit ur min ätstörning nu och hittat en hel ny livsväg. Efter att ha börjat lyssna mer på kroppen insåg jag att socker just var en bov i dramat, min kropp tål helt enkelt inte det. Då jag försökte bli frisk tvingade jag mig ofta att äta sötsaker bara för att; för att få andra att tycka att jag var frisk och bra.

    Jag har inte helt slutat äta socker, men dragit ner på sånt “tvångsmässigt ” ätande. Folk ska inte titta snett på mig bara för att jag väljer att köpa salta jordnötter eller äta friterad brieost istället för lördagssnask. Socker får just MIN kropp att må otroligt dåligt, och får mig att äta mindre av bra mat, något som jag först inte ens trodde på själv.

    Att lyssna på kroppen är A och O. Min kropp tål inte kall mat och råa grönsaker på vintern, får ont i magen, så sallader går fetbort, även om det kan vara suveränt för andra. Om man gillar sötsaker tycekr jag helt enkelt det är bra att man någon gång kan käka lite chokladkaka och godis, självklart! Men det viktigaste är att man lär känna sig själv, PÅRIKTIGT och inte bara tror att man gillar eller ogillar vissa saker på grund av ätstörningen. Måtta med allt helt enkelt. Att käka 3 kg godis i veckan kan vara lika dåligt som att käka 3kg morötter varke vecka (om du förstår vad jag menar)

    Alla mår bra av att äta vardagsmellanmål utan socker, så man inte blir trött helt enkelt(man kan ju ändå inte äta chokladkaka varje dag, då tappar det ju sin lyxcharm :D)! Här är ett jätte, supergott recept på muffins. Passar för mjölkallergiker, och glutenallergiker om man byter ut lite mjöl:

    2 ägg
    1 mosad banan
    1dl havregryn
    1 dl majsmjöl (vetemjöl går också om man inte är gluten, eller inte har majsmjöl hemma)
    2tsk bakpulver
    1 riven morot
    Gärna något gott naturellt jordnötssmör, eller ett par matskedar frön/nötter

    Vispa ägg och ordentligt mosad banan. Tillsätt torra ingredienser. Tillsätt till sist fint riven morot, och gärna en matsked jordnötssmör/ lite nötter. Grädda i pappersformar (6 st ungefär) i 225 grader, 15 minuter!

    Perfekt efter träning, att bara ha med sig. Och söta är de också! Testa :)

    En hälsning till er alla. Lär er lyssna ordentligt på kroppen och vad den är sugen på, och ta er tid att laga bra mat från grunden då ni har möjlighet, så kan man njuta av en god fryspizza de gånger tiden eller redskapen att laga från noll inte finns

    Ha det bra!

    • soelas

      Hej kära du!
      Kommer ihåg hur vi började talas vid för ca 2 år sedan. Du var alltid en inspiration för mig och det glädjer mig att höra att du tagit dig ur allt nu. =)

      Detta var en riktigt bra kommentar och om det är okej vill jag gärna publicera den i ett inlägg. Det är så kul när man får sådana fina kommentarer från er läsare som alla kan dra nytta av att läsa. :)

      Kramar

      • Flickanochhavet

        Tack själv för allt stöd som du gett! Och inga problem med att publicera!

        Ha det gött! :)

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp