Riktlinjer för en matdag

September 26th, 2012

Otroligt inspirerande blogg du har!
Tänkte höra hur ofta du dricker ND och om du kanske skulle vilja lägga ut ett exempel på ett matschema igen på bloggen, hade vart väldigt snällt:) Jag kämpar men har inte fått några riktlinjer angående kosten mer än att jag ska äta tre stora mål och tre mellanmål. Hoppas du kan hjälpa mig:)
Karin

Jag ska göra mitt bästa för att leda er alla på en bra väg.

Mitt första matschema ifrån dietisten och behandlaren.
Mitt andra matschema(obs. endast uppdaterat inte för “mer viktuppgång” eller dylikt), som även innehöll frukost förslag.
Lista på mellanmål, förslag som är näringsriktigt jämförelsebara.

Angående mig själv så är jag inte så noga idag med att följa listan. Jag försöker släppa fokuset på maten och tänka vad som är friskt. Ibland blir det mindre och sedan mer. Det finns självklart en risk, risken att man hellre äter för lite. Jag lever studentlivet, men äter nog bra mycket bättre än de flesta andra. Jag har alltid mellanmål och varierar min kost väldigt mycket.

En matdag för mig idag skulle kunna se ut enligt följande:

Frukost 08:15-08:35
– 2 dl vaniljyoghurt med lite hallon i
– 5 skedar müsli eller all-bran
– 1 sk lingongrova med smör och kaviar
– 1 kokt ägg,  gurka och örtsalt
– kopp grönt te

Mellanmål 10:20-10:30
– 1 bägare yoghurt
– 1 frukt

Lunch 12:15-12:35
– 3 dl pasta
– 2 dl kycklingcurry-gryta

Mellanmål 14:40-14:55
 – 1 fralla (dubbelmacka) med smör
–  1½ msk leverpastej/philadephia
– 4 sk smörgåsgurka/gruka

Middag 18:00-18:30
– 3 tjocka skivor blodpudding (½ paket)
– 1 dl keso
– 3 msk lingonsylt
– 5 körsbärstomater
– 2 glas vatten

Kvällsmål 20:00-20:20
– 1 dl havregryn + 2 dl vatten
–  1½-2 msk sylt + massa kanel
– 1 dl mjölk

Ett litet extra 21:30-22:00
Om jag  är i en period där jag aktivt vill jobba för en viktuppgång så tar jag här en fryst näringsdryck framför en film eller serie. Men idag tillåter jag mig hellre något som jag är sugen på:
alt.1 – 1 pinnglass
alt.2 – 2 dl gräddglass
alt.3 – 100g choklad
alt.4 – en macka med pålägg och en kopp camomille te (om jag inte är så sötsugen men ändå hungrig/sugen)

Jag sköter inte maten perfekt. Det som efterfrågades var lite riktlinjer, och jag kan säga att såhär äter jag och jag går inte upp i vikt av det.
Om jag inte äter “det lilla extra” på kvällen så går jag istället ned i vikt. 

OBS. att jag inte alls lever med samma kontroll på maten. Tiderna håller jag i, men vad och hur mycket jag äter kan variera. Det känns bra, men ibland är jag säker på att det blir för lite. (så referera inte min matdag som utgångspunkt för erat ätande, utan endast som riktlinje)

Tags: , , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp