Smaken är som baken och det är inte fettprocenten som avgör!

December 15th, 2013

Fick en fråga via Instagram som jag ansåg kan vara nyttig att lyfta på bloggen:

Undrar bara vilka mejeriprodukter som du använder, standardmjölk? Vanlig eller lättyoghurt? Smör? M.m

Denna fråga är viktig att belysa eftersom många med ätstörningar gärna väljer lättare produkter med tanke på att de innehåller mindre fett och kalorier. Det kan vara värt att observera att den skillnaden oftast endast är marginell och det sundaste valet är att ta det man gillar bäst.

I min familj blev jag uppvuxen på mellanmjölk och lätta. Anledningen att vi hade de produkterna i hemmet varit inte för att vi ansåg att de var “nyttigare” på något sätt, utan att farsan blev så förbannat på att smöret bregott alltid var så hårt att mackorna gick sönder. 😉 I matlagningen kunde det vara alltifrån lätt cremé fraiche till vispgrädde. Det var inte fettprocenten som avgjorde valet av mejeriprodukt.

Nu för tiden köper jag sällan hem hela 1 liters mjölkpaket, eftersom den oftast hinner bli gammal innan jag druckit upp allt. Jag nöjer mig med kaffe i mjölken och på gröten. Då är det mer ekonomiskt för mig att beställa med mig hem från jobbet sådana små ekologiska lättmjölksförpackningar. Men min pojkvän dricker däremot helst röd mjölk, så är jag hos honom tar jag naturligtvis av den i kaffet. Dock faller den mig inte i smaken att dricka. Ska jag dricka mjölk så föredrar jag mellanmjölk! Lättmjölk är för blaskig att dricka som den är, men fungerar prima i kaffet! :)

Yoghurt älskare som man är äter jag alla sorters yoghurts! Jag köper det som är på extrapris och då kvittar det vilken fettprocent det är. Jag kan njuta lika mycket av en skål lätt vaniljyoghurt som en skål Yoggi fruktyoghurt. Dock gillar jag inte allt för tjocka/söta yoghurts, men finns det inget annat alternativ så tar jag det med ett leende. Det bästa är väl ändå att variera sig? Det är viktigt att kunna äta alla produkter och inte vara så beroende av att det alltid ska vara det mest fett- eller kalorisnålaste valet. Det blir ett extra bekymmer i vardagen som knappast gör ens livsstil hälsosammare i längden.

IMG_1442

För mig som student är det snarare priset och smaken som avgör. :)

Ibland när jag tänker att jag ska välja “lättvarianten” tänker jag på att det endast innebär att jag behöver äta mer för att bli mätt och komma upp i den energimängd min kropp behöver. För en person som lider av ätstörning kan det vara en positiv tanke “att få äta mer”, eftersom att det innebär att det blir svårare att äta tillräckligt för att gå upp/behålla vikten. Men när man har kommit så pass långt i sitt tillfrisknande att man faktiskt inte vill bli sjuk igen, så vill man inte underäta, utan då gäller det att på lättaste sätt se till att man faktiskt får i sig det kroppen behöver. Annars börjar den brytas ned igen och då blir livet inte roligt längre.

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

  • waaaallflower

    Underbar blogg!
    Jag har en fråga som jag hoppas du vet svaret på! På mitt matschema (anorexi) står det att jag måste äta en mjuk macka. Jag minns att sköterskan sa till mig att den skulle vara stor och visade med handen, men jag var helt borta då och minns inte hur stor den skulle vara, brukar köra med en vanlig toast macka, i denna storlek ungefär. http://www.hovisbakery.co.uk/assets/recipe-large/default.jpg
    Är det för lite, eller förväntar hon sig att jag ska äta den storleken en lingongrova brukar ligga på? jag vill nämligen inte riskera att gå ner i vikt!
    Sedan har jag en annan fråga, måste jag vara exakt när det gäller schemat?Till frukost så står det att det ska vara 2 skivor ost på mackan, och jag känner mig bunden till att då äta det, trots att jag istället blir sugen på ägg, kaviar, leverpastej och sådana saker, är det okej att ändra? Har nämligen har sett på andra matscheman då detstår “exempel/tips på frukost” men på mitt står det klart och tydligt vad det ska vara, så jag är bara lite nyfiken, då jag tror du och jag fick samma schema i början av vår behandling!

    • Emma

      Storleken på en skiva bröd gör inte någon skillnad, så länge du inte baserar din kost på mackor :) På många matscheman står det 1 msk/1 skiva pålägg, det är oftast marginella skillnader på olika pålägg! En del av tillfrisknandet är att vara flexibel, äta det man är sugen på osv, så var inte orolig! Jag kan inte tänka mig att det gör så stor skillnad på vilket pålägg du väljer! :)

      • waaaallflower

        okej, tack så mycket för svaret! :))

    • soelas

      Man brukar säga att en skiva lingongrova/gottgräddat är standard. Sedan kan en sk mjukt motsvara två hårda. Men som Emma säger är det marginella skillnader, det viktigaste är att du tar det brödet du vill ha, och inte ätstörningen :)
      Lycka till!

  • Linnéa Törebrant

    Åh, du är så klok. JAg vet inte varför, jag VET att jag måste gå upp i vikt (väger 35 kilo) och ändå så väljer jag automatiskt miniyoggi osv. Vet inte varför det blivit så. Längtar tills jag också, precis som du bara kan köpa en yougurt, vilken som helst och njuta, utan att det måste vara samma yougurt jag ätit i 3 års tid… :( Har ätstörning UNS, en väldigt annorlunda ätstörning, du kan läsa mer på min blogg om du undrar. Kram!

  • Ottilia

    Hej! Jag har följt din blogg ett bra tag och älskar den! Undrar om du skulle kunna skriva ett inlägg med “julångest” och hur man kan hantera maten, godiset osv. ? Vet att du har skrivit det innan, men hoppas att du kan lägga upp länk i alla fall. Tusen tack, du har gjort mig friskare! Kram 😉

    • Jenny

      Åh, håller helt klart med. Herre min skapare vilken julångest! Kalas på torsdag också med tårta och grejer, också nyårsmiddag på det. Så tips på att hålla ångesten i schack i sånna situationer vore toppen!

  • två tjejor

    Hej vi är två helgalna tjejer som igentligen älskar livet och vad det har och erbjuda.. men istället för att ta vara på det lägger vi ner tid på att tänka på mat och kalorier.. detta är inte värt. HATA ANOREXIA!!! Hade varit snällt om ni kikade in <3

    http://fames.se/weightoffreedom/

  • Flickanochhavet

    Att vara fattig studeranden är inte alltid bajs 😉 Valen i butiken blir rätt så lätta… 😉

    Om man nödvändigtvis SKA fokusera på nåt borde det nog inte vara fettprocenten, utan snarare tillsatt socker och färgämnen o sånt. Att göra egen “smaksatt” yoghurt på morgnarna med riktig banan och naturell yoghurt, det är att göra sig själv en tjänst :)

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

  • Mikis – mikis.webblogg.se

    Åt alltid lättyoghurt förut, men min dåvarande pojkvän övertalade mig att köpa standardyoghurt och numera äter jag jämt “vanlig” fetthalt på yoghurt, godare och mer mättande :)

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp