Stödja arbetet mot ätstörningar i samhället

September 27th, 2013

Ett av mina huvudsyften med denna blogg är att motarbeta samhällets påtryckningar om att vi ska äta och se ut på ett visst sätt. Jag vill motarbeta ätstörningar, och även om det inte går att göra revolution så går det att nå ut till och påverka en liten del av skaran. Jag vill stötta alla andra som är med mig i detta, alla andra som ser hur påfrestande uppmaningarna är och hur hemskt många som insjuknar i ätstörningar.

Idag fick jag upp ögonen för föreningen frisk&fri som ideellt arbetar mot ätstörningar i samhället. Innan visste jag inte om att denna organisation fanns, men nu när jag gör det, vill jag självfallet hjälpa till att sprida detta.

I framtiden kan jag se mig själv jobba med något liknande. Redan idag vill jag hjälpa andra personer med ätstörningsproblematik, men för att få vara mentor i frisk&fri ska man ha varit frisk i minst två år. Dock tar ideellt arbete mycket tid, och den tiden har jag inte utrymme för just nu. Ni kanske har märkt att bloggen uppdateras mer sällan också (?). Visst är det sunt att fokusera på andra ting i livet, men jag får enormt mycket glädje och energi tillbaka av att hjälpa andra. Det är någonting jag önskar att få mer tid att arbeta med i framtiden. Allt stöd till de som gör det idag!

Tags: , , , , , , , , , , , ,

  • Ottilia

    Tack för klippet. Det gjorde ont i hjärtat och tårarna rinner just nu för rädslan är så stor. Men jag vet att längst in så värmer det mer än den hetaste sommardagen! Jag får hopp om framtiden. Ta hand om dig, Kram!

    • soelas

      Starka fina du! <3

  • Jeanette Samuelsson

    Skulle du kunna tipsa om bra frukost om man äter bara gröt? Jag har fått dille att ta en skål med 1 port gröt och frukt, bär eller nötter i och mjölk eller keso. är det en bra frukost eller behövs det mer?

    • soelas

      Enligt rekommendationerna bör en frukost bestå av 1 dl havregryn, 1 msk sylt, 2 dl mjölk, 1 frukt/1 glas juice och en macka med pålägg. Jämfört med din frukost saknas den kompletterande mackan för att du ska få i dig den rekommenderade näringsmängden. Jag skulle alltså rekommendera dig att lägga till en macka på din frukost eller eventuellt äta en större grötportion. :) Annars låter det som att du har en bra sammansättning av näring.

      Ska försöka publicera ett inlägg med lite frukostförslag inom kort. Hoppas det kan vara till någon ytterligare hjälp.
      Kramar

      • Jeanette Samuelsson

        Ja tack snälla du vill verkligen få till det här med frukost på riktigt men jag är dålig på mackor på morgonen. älskar mest yoghurt, müsli, gröt, mjölk,frukt, bär, torkad frukt, nötter etc. brukar göra olika blandningar av det
        Blir sjukt inspirerad av dig och din livsstil försöker själv få till min nu också efter denna jäkla sjukdom :S

        • soelas

          Hejsan! Jag har nu publicerat ett inlägg om frukost. Dock innehåller det inga konkreta tips, eftersom jag tidigare gjort ett inlägg om förslag på grötfrukostar, och sedan kan jag hänvisa till mina bilder om förslag.

          Det låter fantastiskt att du gör så härliga variationer. Frukost ska ju vara gott och mättande, så man får förutsättningen att hålla sig på topp hela dagen! =)

          Hoppas detta var till någon hjälp, annars är du varm välkommen att återkomma.
          Kramar!

  • Elin Gustavsson

    Hej! Viktig film. Ska dela den och blogga om den! Här är lite annat jag skrivit om ätstörningar: http://esterundrar.blogspot.se/2013/10/vara-kroppar-del-2.html

  • Pingback: canadian payday loans()

  • Pingback: direct how payday loans work lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com drug rehabilitation()

  • Pingback: bmi calculator for women()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp