Till alla er som begränsas av kalorier

January 15th, 2013

Det är många som skriver hur de ökat sitt kaloriintag. Det glädjer mig att höra att ni börjar kämpa framåt. Dock gråter jag tårar över hur pass lite det fortfarande är ni stoppar i er. Jag har som sagt själv underätit en period och konstigt nog så tog man sig runt i vardagen ändå.. ett tag. Sedan hatade jag anorexin. När jag insåg hur den fick mig att förstöra mig själv så tragiskt.

Jag är en “siffermänniska” och har alltid gillat matte, så kaloriräkning var värsta nöjet för min del. Samtidigt gav det mig den kontrollen som behövdes. Än idag har jag svårt att låta bli räknandet, men jag har släppt det maniska över det. Det är inga tabeller eller dokumentation, jag har inga absoluta gränser. Däremot händer det att jag uppskattar. Dels för att jag inte vill äta för lite, dels för att jag som matälskare också vill se hur mycket “utrymme” jag har för något extra men också för att jag fortfarande har en stark rädsla att bli tjock.

Till er som oroar er för att bli tjocka om ni äter 800-1200 kcal om dagen så tänkte jag göra en sjuk gest och skriva ut, med grova uppskattningar hur jag ätit idag i “kaloriväg”:

Låt er inte triggas, utan jag hoppas att detta ger er en mer realistisk bild på den energimängd man behöver för att leva ett normalaktivt liv.

Frukost – 400
Korvmacka, gröt m. russin & äppelmos, ett äpple, te

Mellis – 200
1 banan, 1 delikatessyoghurt

Lunch – 600
4 sk blodpudding, keso, lingonsylt, morötter, ett äpple

Mellis – 300
1 dubbelmacka med ost och gruka

Middag – 400
Pasta sallad m. fetaost, pizzasallad, gurka, tomat, paprika

Kvällsmål – 400
1 ostmacka, 1 dl keso, 2 st bounty, te

Det rör sig alltså runt 2000 – 2500 kcal. Dock värt att observera att jag tränar 3 ggr/vecka. Då blir oftast kvällsmålet större än planerat.

Det här anser jag är så nära friskt ätande som jag kan komma nu.

 

Tags: , , ,

  • http://rosettflickan.blogspot.com Linda

    Tydligen gäller det där inte mig. Enligt dietisten på ätstörningsmottagningen äter jag cirka 700 kalorier om dagen när jag sköter mig. Och han påstår att jag omöjligt kan gå upp i vikt på det och att jag inte behöver oroa mig. Men det har jag gjort. Vågen visar flera kilo upp och jag kommer inte i mina kläder som var för stora för en månad sedan.
    Vill bara dö. Vill aldrig mer äta. Är bara ännu mer rädd för mat nu.

    • http://Soelas.se Soelas

      Som jag har sagt tidigare så kan det vara vätska som samlas. Det är INTE fett, för det energiöverskottet har inte din kropp. Din kropp är garanterat i svält fortfarande. Om du fortsätter att öka intaget så kommer du se att du inte alls går upp mer än de “enstaka kilona”.
      Det är lättare att gå upp om man håller på att “gasar” och “bromsar” för då vet inte kroppen riktigt vad du håller på med. Håll en jämn kost och öka stegvis så hänger förbränningen med också :)
      Eftersom att du är i svält kan det vara svårt att tänka logiskt. Du måste våga lita på andra i din omgivning för stunden.
      Kramar!

  • http://tsvphoto.blogspot.com Sofia

    Jag älskar din blogg, men den där kalorilistan fick mig att få ont i magen :S Jag är en sån som hellre äter utan att veta alls om kalorier, vet jag om dom är det svårare!

    • http://Soelas.se Soelas

      Jo, jag håller med dig! Det är när man vet som man oroar sig. Det är friskare att inte tänka på det alls! Jag ber om ursäkt för provocerande inlägg. Fortsätt göra det som är rätt för dig vännen! Kram

  • Elin

    Hej! Wow! Du äter bättre, mer och mer regelbundet än de flesta “friska” människor! Inklusive mig själv, även om jag inte är riktigt frisk… Fortsätt vara en inspirationsskälla för alla, friska eller ej! Bra jobbat!

    • http://Soelas.se Soelas

      Tack så mycket! Självklart är inte alla dagar lika regelbundna, men om jag har både plugg och träning så är det lättare att hålla rutinerna. :)
      Kram

  • Rebecka

    Hej! Jag blir nyfiken gällande det du skriver om att du tränar ca 3 ggr per vecka. Hur är det då med promenader/övrig rörelse resterande dagar under veckan? Jag kan bara säga såhär för min egen del; dessa JÄVLA (ursäkta) promenader…

    Så jag är alltså nyfiken på hur du gör med “motionen” i övrigt :) Tackar för en bra och peppande blogg!

  • http://www.invisibletears.blogg.se mathilda

    finns det någon sån där tabell typ med exempel på vad man kan äta för att behålla sin vikt? 😮

    • http://Soelas.se Soelas

      Det finns säkert gott om listor. Menade du med kalorier eller mattips? Nackdelen med listor och scheman är att det blir så överkontrollerat. Det bästa vore om man bara vågade lita på andras och sitt eget omdöme samt kroppens signaler.

  • Ida

    Du är bara så bäst!! Jag blev sjuk för mer än ett år sedan och gick ner väldigt mycket på väldigt kort tid. Jag mådde rent ut sagt skit i några månader, fuskade med matscheman och tränade innan jag skulle duscha. Ja, du förstår. Men så kom en dag där jag kände att jag verkligen inte orkade mer, jag orkade inte ha kontroll på allt i mitt liv när det enda jag egentligen gjort var att förlora kontrollen. Så jag började äta igen, jag mådde jättebra och slutade gå och väga mig. Min behandlare och psykolog var förvånade och imponerade av hur snabbt det gick för mig att bli frisk. Det tog ungefär ett halvår för mig att bli friskförklarad. Men så kom ångesten igen lagom till sommaren. Jag drog ner på lunchen på jobbet och mådde inte alls bra. Ingen märkte ju nånting, men jag kände att det här var väldigt fel. När skolan började igen, åt jag endast lite sallad till lunch. Jag brukar dock aldrig vara så hungrig i skolan (psykiskt?), men jag kände att jag blev tröttare och tröttare. Under den här hösten har jag gått ner några kilo, vet inte hur många för vi har ingen våg, men jag känner att alla jeans är för stora och har köpt nya bhar i mindre storlekar. Jag är dock inte underviktig. Över julen gick allting bra, jag hade inte så mycket ångest alls faktiskt. Men så på nyårsafton satt jag och funderade på vad i hela jävla friden jag håller på med. Vill jag hamna där nere på botten igen? NEJ, det vill jag inte. Nu har skolan börjat igen och jag äter tills jag är mätt på lunchen. Jag äter det jag har lust på tills kvällsmål och ja, allting känns jättebra. Jag känner mig stark som gick emot och brydde mig mer om mig själv än ätstörningen. Jag ska tillägga att jag tränar 4-5 gånger i veckan, inte tusan går det att vara i svält då!

    Ojojoj, sjukt lång kommentar. Men det jag ville säga är att du är en stor inspiration för mig. Dina kloka ord hjälper verkligen och detta inlägget var hur bra som helst. Nu ser man hur mycket man verkligen behöver.

    Ha det bra och kämpa på!

    • http://Soelas.se Soelas

      Vilken resa du har gjort, eller fortfarande gör. Det är nog mycket få personer som gör sig fri ifrån ätstörningen utan återfall. Du verkar ju vara riktigt klok själv. Det händer mig ibland också att man lyssnar på ätstörningen, men man kommer på sig själv och tänker precis som du gör “vad fan håller jag på med, det här vill jag inte igen”. Då blir man stärkt, då får man insikt och då vågar man närma sig det friska ännu mer. 😀

      Vi är starka <3 Kram!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp