Tips inför studenten och firandet

June 9th, 2014
  1. “All alkohol innehåller så mycket kalorier – jag kommer att gå upp i vikt!”

    Ja, alkohol innehåller kalorier. Nej, du kommer inte att gå upp i vikt. Majoriteten av alla som tar studenten dricker en hel del alkohol och alla är knappast tjocka. De som är tjocka är ju inte det pga. att de druckit mycket alkohol under studentveckan. Det beror ju på helt andra anledningar – eller hur? Så om ingen annan bli tjock av att fira med alkoholhaltiga drycker vid tillställningar som denna finns det inget som pekar på att du skulle bli det heller. Vågar man festa fullt ut så kan det faktiskt bli så att ätstörningen inte hinner med och att man får prova på att njuta av livet på friska villkor. Kör hårt!

  2. “Det kommer att bjudas på så mycket god mat – hur ska jag undvika att äta av allt?”

    Ja, det kommer att bjudas på en hel del godsaker, men du behöver varken undvika att äta av allt, eller äta av allt. Du äter det du vill ha, varken mer eller mindre. Studenten är en tillställning av firande. Då ska man vara glad, så glöm alla krav, måsten, matlistor, begränsningar. Det är din tid att njuta och vara glad. Så gör det som gör dig glad! Och var stolt! Glöm inte bort att vara stolt över hur långt du tagit dig i livet. Det om något är värt att fira!

  3. “Alla kommer att se mig i min studentklänning – ush vad jag skäms!”

    Nej, alla kommer inte att kolla på “dig i din studentklänning” utan de allra flesta kommer att kolla på “dig som lyckas ta studenten”, sedan sitter klänningen på där också. Det är endast en själv som grubblar över hur kläderna sitter på kroppen: “ser jag för tjock ut?”, “ser jag för mager ut?” & “varför kan jag inte bara ha en perfekt kropp?”. I alla andras ögon har du en perfekt kropp för den du är, och ingen kommer att peka på dig och säga “ush, ser hon ut sådär i klänning!”, utan det folk kommer att se är “titta, så glad hon ser ut! Jätte vacker!”.

  4. “Jag känner bara en stor ångest över allt – hur ska jag kunna visa mig glad?”

    Ja, tyvärr är det ju så att ibland spelar det ingen roll hur taggad man har varit innan och hur mycket man peppat sig själv. I stundens hetta så kommer ångesten åt en i alla fall och alla tips om att “tänk si” och “tänk så” hjälper inte längre. Men det finns fortfarande tips att ge för att hantera sådana situationer, och de kommer jag att nämna nedan.

  • Acceptera att det kommer att bli jobbigt, och att du kanske inte riktigt kommer att kunna göra allt du tänkt dig med ett leende på läpparna.
  • Förstå också att det kan vända. Bara för att ett svart moln att samlat sig över dig i denna stund behöver det inte innebära att det inte kommer att röra sig bortåt så att solstrålarna skymtar igen. Vem vet, i slutet av dagen kanske hela solen skiner över dig?
  • Undvik inte allt och alla. Känns det jobbigt så vänd dig till någon du vet förstår sig på dig, eller ta några minuter för att samla sig själv. Våga sedan prova igen, våga låta andra muntra upp dig och ta nya tag, gå inte bara och vänta på en ny dag.

Mycket av detta är kanske självklart egentligen; klart att vi inte blir tjocka och feta bara genom att fira ordentligt under studenten, men för en person med ätstörning blir detta logiska resonemang inte alltid den självklara sanningen. Därför behöver man höra det gång på gång på gång, och kanske, till sist, kommer man till den insikten själv.

Se gärna tidigare inlägg om detta:

http://soelas.se/nar-ofelia-narmar-sig-studenten/
http://soelas.se/frida-tar-studenten/
http://soelas.se/alkoholen-som-en-del-av-det-friska-livet/

Inlägg från min studenttid:
http://soelas.se/category/studentresa-2012/
http://soelas.se/klassdag-med-grillning/
http://soelas.se/matlagning-hammar-hungern/
http://soelas.se/studenten/
http://soelas.se/smorgastarta-igen/

student

It only comes once! Se till att njut och låt för sjutton inte NÅGONTING stå i vägen för att du ska le!

Tags: , , , , , , , , , , ,

  • okidoki

    Hej jag vet att detta inte är något forum utan din personliga blogg men vänder mig ändå hit och hoppas att du eller någon av dina läsare (många med egna ätstörningar läser ju den här bloggen) kan svara på min fråga. Vore så himla snällt verkligen och jag vore evigt tacksam!

    För några månader sedan bestämde jag mig för att lämna min anorexia på riktigt och har sedan dess kämpat mycket med att börja äta mer normalt och försöka lyssna på kroppens signaler, tycker verkligen det här med mättnadskänslor är det svåraste av allt. Jag kan känna mättnad men det krävs extremt mycket innan jag faktiskt kommer dit och det känns som att jag överäter(obs inte hetsäter) hela tiden. Hela magen är som ett enda stort hål och trots att jag äter regelbundet, näringsrikt och långsamt så fungerar inte systemet i alla fall. Jag blir liksom aldrig riktigt mätt om jag inte äter mängder. På en dag måste jag äta ca 2500-3000 kcal om jag vill känna mig nöjd och det är långt över det normala för min längd och vikt… Läkaren och behandlaren jag har säger att det är helt normalt, ett “undervikts-sug” och kroppens reaktion på svält. Men efter tre månader har jag svårt att se att kroppen fortfarande skulle befinna sig i ett sånt läge. Läkaren säger också att det här återställs och blir normalt sen när man blir mer normalviktig och kroppen har mer “resurser”. Jag har aldrig hört om något liknande eller att man behöver äta såhär mycket för att bli mätt. Är det någon som har erfarenheter av detta eller den här extrema hungern? Blir det någonsin “normalt” igen? Mår verkligen dåligt av att ha det såhär.

    Tack på förhand.

    • Lina

      Hej!
      Precis som Matilda kommenterade så är kalorierna du äter INTE MYCKET när man bryter svält. Den mängden är snarare vad man minimun ska få i sig dagligen för att kroppen ska våga prioritera att repapera alla skador och ta sig ut svältläget, oavsett hur lång du är. På hemsidan youreatopia förklaras detta närmare. Om du inte äter minst den mängden du nu gör kommer kroppen inte att börja lita på dig utan lagrar allt istället, och visst, man går upp i vikt av det men skadorna kvarstår. Många som blivit viktåterställda blir ofta frustrerade över att t.ex. mensen inte kommer tillbaka. Ofta beror detta på att man ätit för lite eller fuskat mycket under tillfrisknandet, och då har kroppen inte fått tillräckligt med buffert för att kunna “kosta på” reparationerna. Tänk egentligen, man har ju berövat kroppen på tiotusentals kalorier! Då är det såklart man måste äta mer än “normalt” för att återskapa balansen. Det är dock aldrig försent att börja äta >2500, oavsett om man nått sin “normalvikt”. Gå in på hemsidan, den är toppen verkligen!

      • okidoki

        Tack till er båda för länken! Väldigt mycket intressant läsning och teorier. Kom även vidare till den här sidan http://fyoured.com/faq som också förespråkar att man måste äta mer än 2500 kcal för att bli frisk (oavsätt vikt) och besvarar de rädslor många ätstörda har. Kände givetvis igen mig en hel del i det…Är ändå väldigt kritisk mot hela den här idén om jag ska vara ärlig, har aldrig hört talas om något liknande innan eller om personen bakom allt det här. Visserligen låter allt så logiskt men samtidigt verkar ju många som ska bli friska få scheman på 2000 kcal och klara sig fint på det så jag vet inte. Har ni provat det här och hur har det funkat för er i så fall?Hela mitt hunger/sug/mättnads-systemet är bara så ur balans just nu…

        • matilda

          Jag vet många som gått upp i vikt med under 2000 kcal, och måste äta typ 1400 för att inte gå UPP i vikt. de har normal vikt, men fortfarande svältsymptom som nedsatt ämnesomsättning och ingen mens. kroppen är fortfarande i svält om man inte ger den 2500+ för att repareras!
          Så, du kan välja mellan att äta ca.2000 kcal, gå upp snabbare i vikt, nedsatt ämnesomsättning, svältläge i kroppen och troligen en lika stark äs i huvudet. ELLER 3000 för att speeda upp ämnesomsättningen, inte behöva äta dietmängder för att hålla vikten i framtiden, få friska inre organ, en friskare hjärna och troligen leva längre! haha kunde skriva en hel bok om dethär..
          Jag åt 2500+ i höstas och det var värt det!
          Kika mig på matjlda om du vill :)

          • Josse

            Jag har ätit ca 2000 kcal sedan i dec då jag bestämde mig för att sluta svälta. Fick tillbaka mensen i februari och ligger på normalvikt. Jag har alltså återhämtats på 2000 istället för 2500-3000 kcal men känner fortfarande hunger ofta och blir inte helt nöjd när jag ätit. Menar du Matilda att om jag inte börjar äta mer än 2000 kommer min kropp inte återställas ordentligt? Och vad menar du med att det är viktigt för att man inte ska behöva äta dietmängder i framtiden? Kommer ämnesomsättningen vara för låg annars?

          • matilda

            Josse, hur mycket äter du för att hålla vikten? http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/i-need-how-many-calories.html här är en länk som förklarar varför man måste äta så mycket!

            Med att ”äta dietmängder” i framtiden menade jag att man som 50åring måste äta typ 1200 för att hålla vikten – alltså väldigt lite! Ämnesomsättningen blir långsammare ju äldre man blir, men höjer du ditt intag nu och äter enligt hunger så kommer den bli normal igen, och du kan äta bra mängder mat även i framtiden! Din kropp kommer börja lita på att du ger den mat regelbundet, och inte vara i beredskap för svält :)

            http://letsrecover.tumblr.com/ <- otroligt bra Q/A tumblr :)

          • Josse

            Ca 2000…

          • Lina

            Om du är normalviktig men fortfarande känner att kroppen är behov av mer mat betyder det med stor säkerhet att den kan ha mer att reparera. Som tidigare nämnt är det aldrig försent att öka matintaget, och om det skulle resultera i viktuppgång kommer kroppen att hitta tillbaka till trivselvikten igen om du inte gas-bromsar och kompenserar vissa dagar pga. ångest utan istället ger den chansen att göra det den vill! Och de allra flesta äter MER än 2000 och de håller sin vikt! Och tänk på alla som äter godis/chips, dricker alkohol och läsk 1-2 gånger i veckan och håller sin vikt även om deras intag går över 3000! Man rekommenderar faktiskt bara äldre och små barn att äta runt 2000. I alla mätningar brukar man inte räkna med allt “spontanätande” människor gör, dock om man hade gjort det hade man kunnat sett att det faktiskt rör sig kring 2500, mer eller mindre!

          • matilda

            Lina gav ett bra svar! Och precis som Lina tidigare kommenterat behöver inte mensen betyda att kroppen är frisk igen :)
            Är du på din setpointvikt nu så kommer du återgå till samma vikt (fastän/OM du går upp i vikt av 3000kcal) efter att du börjat äta efter hungerskänslorna som en frisk människa!

          • Josse

            Tack för svar!

          • Josse

            Okej tack nu känns det lite klarare :) Vill verkligen försöka hjälpa kroppen nu och ge den vad den behöver. Är nästan rädd för att äta för lite nu istället för “för mycket”. :)

          • okidoki

            Tack igen för alla bra svar! Det ni skriver låter så logiskt, har nu kört på detta igår, säkert runt 3000 kcal sammanlagt och stoltheten är faktiskt större än ångesten 😀 Hur snabbt gick du upp ungefär när du åt 2500+? Har tyvärr inte kik. Och hur länge åt du så?

            Ang mättnadskänslor så hoppas jag verkligen att de blir normala sen. Vet liksom inte om jag är mätt fören jag ätit för mycket och är -övermätt- eller om jag fortfarande är hungrig, bara är sugen eller bara psykiskt hungrig. Så förvirrande… Tänker mycket på mat och nästa gång jag ska äta trots att jag inte är hungrig så det är svårt att veta skillnad ibland. Trots att det var flera månader sedan jag ens var i närheten av att praktiskt och fysiskt svälta så känns det fortfarande som att jag rent psykiskt är i svält nu med.

            När jag ser tillbaka har det hittills bara blivit bättre, om än också mer jobbigt och mer ångestfyllt periodvis men det är det är många positiva skillnader så just nu tror jag ändå på att det faktiskt blir “bättre sen” även om vägen dit känns så väldigt motstridig och tuff…

            Kram!

          • Lina

            Jag har ätit 2500+ sen början av året och har ca 3 kg kvar till min trivselvikt, tror jag. Min mens kom dock tillbaka redan runt bmi 16. Därmed kunde jag även dra slutsatsen att man inte behöver vara fysiskt återställd bara för att mensen är igång igen. I början kan man gå upp i vikt snabbt, man samlar på sig vätska då kroppen bunkrar upp för reparation och det kan bli väldigt svettigt på nätterna. Men sen brukar viktippgången gå saktare. Jag gick upp 5 kg på tre veckor i början, MEN det mesta var vattenvikt i magen och på låren. Jag hade sådana obehag i magen och mådde illa mycket, men jag tvingade mig själv att hålla ut och det försvann! Lycka till och ge inte upp!!

    • Lina

      Läs detta inlägget, det hjälpte mig jättemycket! http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/i-need-how-many-calories.html

    • soelas

      Hej vännen! Jag tycker att det är fantastiskt om denna blogg även går att se som ett forum för andra än bara mina personliga upplevelser. Vi kan ju lära så mycket utav varandra!

      Jag tycker att du har fått en hel del kloka svar på din kommentar här under. Det är sant att kroppen slukar energi när man börjar att äta efter svält. Det kan demonstreras med lite enkel matte:

      Låt säga att du legat ca 600 kcal i underskott under 6 månader. Det är 600*7=4200 kcal per vecka, 4200*30=126000 kcal per månad och totalt 126000*6=756000 kcal i underskott. Det här vill ju din kropp ta igen på ett eller annat sätt. Plus att det går åt extra för att reparera de skador som skett under svälten. Så låt säga att ett halvårssvält kräver minst 800 000 kcal för att reparera.. då är ett “överintag” på 500 kcal endast 0,02% av all näring din kropp behöver. Det är MYCKET mat som krävs för att närma sig de där 100% och det tar tid att äta ikapp. Det är ju bara bra om du känner att du kan äta mer, för det kommer att ta emot och då blir det ännu jobbigare att äta mycket.

      Jag har själv haft det väldigt jobbigt med mättnadskänslorna – de är nästan de mest ångestfulla. Men de kommer att rätta till sig med tiden.

      Jag vet att det kanske inte hjälper riktigt i stunden att veta att “det blir bättre sen”. Men om du tar och blickar tillbaka på din resa fram tills idag, så kanske du redan nu kan se skillnader och förbättringar?

      Varma kramar,
      Soelas

  • matilda

    tänkte bara tipsa om youreatopia.com som kan förklara en del åt ätstörda! VÄRT att gå in och läsa.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp