Träna och ät som DU mår bra av

April 4th, 2013

Hej, skulle inte du kunna göra ett inlägg om hur det är att träna så mycket som du gör? För jag tränar också cheerleading ca 10 timmar i veckan och det är sjukt jobbigt att de i min omgivning inte ät lika aktiva som jag och behöver därför inte äta lika mycket, sen så väger jag säkert mer än dem flesta också pga alla muskler man får. Hur gör du för att inte på värkas av andras dagsintag osv?
– Clara

Hej Clara! Vad kul att höra att du också satsar hårt på denna fantastiska sport. 😀

Det är lätt att påverkas av andra, eftersom man ofta jämför. Men det man jämför är relativt och individuellt, så låter man sig påverkas av andras dagsintag blir det fel! Vi förbränner olika mycket, vi ser olika ut, vi har olika åldrar, olika längd, kön och vår kropp mår som bäst på olika vikter. Som du säger så tränar du väldigt mycket och har därmed rejäla muskler. Skulle du äta som de som inte tränar lika mycket skulle du bli orklös och rasa i vikt. Skulle de som inte tränar lika mycket äta den mängd som du behöver så skulle de bli piggare och ev. öka i vikt.

Dessutom är det sällan så att man vet vilken mängd mat andra stoppar i sig på en dag. Det man ser i skolan eller vid matbordet är sällan som de äter under hela dagen. Det är så många som har dåliga matvanor (Perspektiv på hälsosamt ätande), så att jämföra sig med andra gör knappast att man äter bättre själv. Fokusera på att äta som DU mår bra av! Ska man jämföra sig så gör det med personer i laget eller de som är i samma ålder/storlek och håller ett liknande rörelsemönster som en själv.

Min träning brukar röra sig runt 2-3 pass/vecka och totalt ca 6 h. Vi har alltid fikapaus i ca 10-15 min mitt i träningarna för att fylla på med energi. Det känns mycket bra att äta mellanmål tillsammans med laget på det sättet. Det visar att det är viktigt, normalt och sunt!

Nu under tävlingssäsongen ökar träningarna något. Nu när det blir varmare ute så går jag gärna ut och springer en gång i veckan om jag får tid. Träning är verkligen nånting som får en att må så mycket bättre när man väl har kommit igång. (Inte bättre genom att ångesten släpper, utan bättre genom att man blir piggare och allmänt gladare). Framför allt vill jag träna mer för att utvecklas inom cheerleadingen och VINNA TÄVLINGARNA! 😀

I och med att jag ökar träningarna något så måste maten även ökas. Men det är inget jag behöver tänka extra mycket på, för jag blir sååå mycket hungrigare när jag håller igång. Äter jag inte tillräckligt från början av dagen så får jag “sota” för det senare.

Målet är att öka på portionerna för att inte behöva småäta mellan måltiderna. Det behövs större måltider när man tränar, eller mer energitätt, jämfört med innan. Mer än sex gånger om dagen bör man inte äta, så är man fortfarande sugen/hungrig mellan måltiderna är det ett bevis på att man äter för små måltider.

Om jag skulle äta lika stora portioner som min mormor så skulle jag inte ens få i mig hälften av det jag behöver. Om jag skulle äta som min brorsa skulle min blodsockerkurva ligga på väldigt hög frekvens. Om jag äter som rekommenderat (med viss modifikation enligt mina personliga behov) så mår jag som bäst!

Det kanske börjar bli dags för ännu ett “matdags-inlägg”? Denna gång en dag där jag tränar.

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • Felicia

    Hej och tack för världens bästa blogg! Du inspirerar så otroligt mycket! Men jag har en fråga angående träning och dagsintag. Alla som jobbar på ätstörningcenter m.m säger till mig att man ska äta likadant även de dagar då man inte tränar. Just för att man inte ska “skära ned” på måltiderna och få ångest om man skulle äta lika “mycket” en dag då man inte tränar. T.ex. om man äter en dag som man gör då man tränar, och så blir träningen inställd på kvällen. Vad gör man då? Är inte det fel? Du skriver att du ska skriva om hur du äter en dag då du tränar, men blir inte det lite ett tvångsbeteende och press om tex träningen blir inställd? Jag kanske har fel, men undrar bara hur du tänker kring det eftersom jag är fullproppad med info om att äta likadant varje dag oavsett om jag tränar eller inte från äs centrum. Kram! :)

    • Soelas

      Hej Felicia! Jätte bra att frågar, så att det inte blir några missförstånd. Det är helt rätt som du har blivit lärd. Man ska inte äta mer/mindre olika dagar bara för att man “förbränner” mer den dagen. Kroppen behöver få ungefär samma mängd mat varje dag.
      De menar förmodligen att man inte ska känna att man måste äta mindre de dagar man inte tränar. Då blir ju träningen någon form av kompensation för att äta mer. Har man mycket kontroll och lätt får ångest så är det absolut bäst att göra som ätstörningscentret rekommenderar!
      Men eftersom mina träningspass är upp till 3 h långa (inte aktiv träning hela tiden) så blir det ofta ett extra mellanmål de dagar.För mig blir det snarare att jag måste äta EXTRA de dagar som jag tränar. De dagar jag inte tränar äter jag inte mindre normalt! Men jag har inte koll på hur många kalorier jag får i mig, utan går på hunger/mättnadskänslor och sunt förnuft. Jag får sällan ångest över att ha ätit lite mer en måltid. Jag har släppt väldigt mycket på kontrollen och känner att jag ofta blir hungrigare efter träning, vilket är logiskt så kroppen bygger upp muskler och behöver fylla på förråden. :)
      Det är inte fel att äta mer då man tränar. Men då ska det inte kompenseras med att man äter mindre än normalt andra dagar!

      Du har jätte bra synpunkter och inget är fel i ditt resonemang! :) Viktigt att följa behandlingens råd så länge man har det väldigt kämpigt med ätstörningens matkontroll och ångest. Sedan blir det individuellt hur ens “fria matvanor” ser ut.

      Kramar!

    • soelas

      Hej Felicia! Jätte bra att frågar, så att det inte blir några missförstånd. Det är helt rätt som du har blivit lärd. Man ska inte äta mer/mindre olika dagar bara för att man “förbränner” mer den dagen. Kroppen behöver få ungefär samma mängd mat varje dag.
      De menar förmodligen att man inte ska känna att man måste äta mindre de dagar man inte tränar. Då blir ju träningen någon form av kompensation för att äta mer. Har man mycket kontroll och lätt får ångest så är det absolut bäst att göra som ätstörningscentret rekommenderar!
      Men eftersom mina träningspass är upp till 3 h långa (inte aktiv träning hela tiden) så blir det ofta ett extra mellanmål de dagar.För mig blir det snarare att jag måste äta EXTRA de dagar som jag tränar. De dagar jag inte tränar äter jag inte mindre normalt! Men jag har inte koll på hur många kalorier jag får i mig, utan går på hunger/mättnadskänslor och sunt förnuft. Jag får sällan ångest över att ha ätit lite mer en måltid. Jag har släppt väldigt mycket på kontrollen och känner att jag ofta blir hungrigare efter träning, vilket är logiskt så kroppen bygger upp muskler och behöver fylla på förråden.
      Det är inte fel att äta mer då man tränar. Men då ska det inte kompenseras med att man äter mindre än normalt andra dagar!

      Du har jätte bra synpunkter och inget är fel i ditt resonemang! Viktigt att följa behandlingens råd så länge man har det väldigt kämpigt med ätstörningens matkontroll och ångest. Sedan blir det individuellt hur ens “fria matvanor” ser ut.

      Kramar!

  • Sarah Moberg

    hej :) precis dragit igång en ny Veckans Blogg. om du vinner blir du länkad på startsidan i en hel vecka. vinnaren annonseras på söndag natt, var med vettja 😉 annars är jag öppen mot bloglovin-byten :)

    kram S

  • disqus_8Jh5koo2K2

    Hej!

    Aldrig skrivit tidigare, men följer dig för att du ger mig motivation till att fortsätta min kamp mot anorexin. Tack!

    Bara en liten funderingg… har nyligen börjat tillåta mig att äta 7 ggr nån dag ibland, då jag har svårt att få till maten på annat sett i min vardag med tider för pauser m.m. då delar jag upp mellanmålet, typ en banan och sedan en macka… har haft svårt för det tidigare, känns som småätande liksom. kan det vara ok att äta fler än sex mål om dan ibland. försöker tänka att det är bättre att jag får i mig tillräcklgt med energi för att hålla vikten/gå upp från ett lågt bmi, än att äta optimalt regelbundet, näringsmässigt… hur tänker du?

    • soelas

      Hejsan!
      Tack, vad kul att du skriver nu. Det är inte farligt för kroppen att äta fler gånger om man har väldigt långa dagar. Däremot är det inte bra för tänderna att utsättas för syra-attacker för ofta. De sägs tåla ca 5-6 syra-attacker om dagen.
      Men jag skulle absolut rekommendera dig till att äta större måltider. En banan är egentligen för lite för att vara ett mellanmål, så antagligen skulle du klara dig mycket längre om du utökade mellanmålen, och kanske inte behöver äta 7 gånger? :)
      Kram

  • disqus_q6grf3SdsA

    Hej soelas! Jag har för vana att alltid köpa bröd på torget varannan torsdag. Idag upptäckte jag till min “fasa” att mitt trygga portionsbröd var mycket större än i vanliga fall rutorna är i af minst 1/3 större, äter alltid en skål flingor & två smörgåsar på morgonen men har nu lite ångest inför morgondagens frukost då brödet är större. Har du några bra tips för dessa dumma tankefällor?

    • Soelas

      Hejsan!
      Har du någonsin hört ordspråket “det du inte vet, lider du inte av” ? Som jag uppfattar det så har du ätit detta bröd dagligen utan att det orsakat någon fara? Varför skulle det helt plötsligt vara dåligt att äta det bara för att du insett att det är lite större än “vanligt”? Det är fortfarande samma bröd som du ätit och det kommer inte att förändra något hos dig.
      En frisk människa äter det brödet den vill ha, och skiter fullständigt i om det är större eller mindre mängd än annat bröd. Om man skär en limpa blir det aldrig samma storlek på smörgåsarna heller. Det behöver inte vara exakt, det spelar ingen roll i längden.
      Du ska äta så som DU vill, inte som några ätstörningstankar försöker få dig till att göra. För ätstörningen kommer inte få dig att må bra. Du mår bra om du gör som DU vill! <3

    • soelas

      Hejsan!
      Har du någonsin hört ordspråket “det du inte vet, lider du inte av” ? Som jag uppfattar det så har du ätit detta bröd dagligen utan att det orsakat någon fara? Varför skulle det helt plötsligt vara dåligt att äta det bara för att du insett att det är lite större än “vanligt”? Det är fortfarande samma bröd som du ätit och det kommer inte att förändra något hos dig.
      En frisk människa äter det brödet den vill ha, och skiter fullständigt i om det är större eller mindre mängd än annat bröd. Om man skär en limpa blir det aldrig samma storlek på smörgåsarna heller. Det behöver inte vara exakt, det spelar ingen roll i längden.
      Du ska äta så som DU vill, inte som några ätstörningstankar försöker få dig till att göra. För ätstörningen kommer inte få dig att må bra. Du mår bra om du gör som DU vill! <3

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp