Träning varje dag

May 19th, 2013

Jag förstår att det kan vara en triggande faktor för många när jag skriver att jag tränar nästan varje dag nu. Det är dock ingen anledning till att ljuga för er.

Träning varje dag kan vara slitsamt för kroppen. Det rekommenderas att man bör röra på sig ca 30 min om dagen i form av vardagsmotion och sedan 2-3 ggr per vecka, för ett hälsosamt rörelsemönster. Det förutsätter att man har en relativt stillasittande vardag i övrigt. Det är alltså inte väldigt mycket motion som kroppen behöver för att må bra. Däremot är det inte alltid fel att träna mer än så.

Kompensation, förbränning, kroppsmanipulation och andra anledningar som kan grunda sig i ätstörningens tillfredsställelse är inte hälsosam träning. Däremot träna för att man tycker att det är kul, är det inte fel att träna mer än den rekommenderade tiden. Sedan måste man även ta hänsyn till särskilda faktorer.

Jag elitsatsar. Jag vill utvecklas inom cheerleadingen. Jag vill kämpa. Jag vill slåss och jag är beredd att göra det som krävs. Jag älskar detta!

Även om man känner att man tränar av andra anledningar än i kompensationssyfte så måste man vara extra observant på hur träningen påverkar ens liv, om man haft ätstörningar. Det går sällan att ha “lite” av ätstörningen; börjar man tänka på kalorier, börjar man slarva med maten och börjar man tänka lite som ätstörningen så blir risken stor att man faller tillbaka.

Jag må älska detta, jag må träna för cheerleadingen. Jag är därför extra observant på “sjuka” tankar och beteenden, för att detta vill jag inte gå miste om.

Jag anser inte att det är riktigt sunt att träna så ofta som jag gör nu, men detta är endast några dagar, någon vecka, som det är en intensivare period. Sedan närmar sig sommarlovet och cheerleading säsongen får sitt slut. Det är mycket nu, det håller jag med om. Jag kan ärligt talat berätta för er att kroppen börjar bli trött. Men jag är noga med återhämtning. Jag äter ordentligt och jag prioriterar vila framför pluggande. Träningen får mig inte att må dåligt – den får mig att må bra. Träningen får mig att må bra så länge som jag orkar med den. Jag orkar med den så länge som jag äter och vilar ordentigt! 😀

Lingongrova m kalkon, blåbärsyoghurt m musli och bär + te.

Lingongrova m kalkon, blåbärsyoghurt m musli och bär + te.

Dagen började med en perfekt frukost tillsammans med bästa vännen. Sedan bar det av till en riktigt givande tryout för ett annat cheerleading lag under förmiddagen. Eftermiddagen tillbringades med en grym träning med bästa Dolls. Kroppen är mör och jag är inte förvånad om jag inte kan röra på mig imorgon, hehe. När jag kom hem tog jag mig tid att däcka i sängen och just nu är hockeyn på TV:n.

Taggad på morgonen (instagram)

Taggad på morgonen (instagram)

Hela dagen med cheerleading <3

Tags: , , , , , , , , , , ,

  • mallan

    Åh, vad söt du är! :)

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp