Uppmärksamma och bekämpa

May 12th, 2013

Det är viktigt att uppmärksamma ätstörningsbeteende. Gör man det inte så blir det omöjligt att bli av med det.

Vad är ätstörningsbeteende?

Här kan ni läsa de formella kriterierna

Nedan sammanfattar jag några punkter över vad jag anser kan vara ätstörningsbeteenden. Observera att ett eller något av dessa beteenden inte behöver medföra att man har en ätstörning. Men har man en gång haft en, gäller det att vara extra observant och bli av med alla för att bli riktigt frisk.

  • Överdriven fixering kring kropp, vikt och utseende
  • Överdrivet fokus på mat (oftast extremt nyttigt)
  • Svårt att spontanäta eller gå utanför de vanliga matrutinerna
  • Medvetet minska kaloriintaget för att tappa mer i vikt (trots att man redan är smal)
  • Förvriden kroppsuppfattning
  • Utesluta vissa livsmedel för att de anses vara onyttiga
  • Känna sig nöjd när man ätit för lite och misslyckad när man ätit mer än man anses sig få göra
  • Framkalla kräkningar/laxering pga man anses sig ha ätit för mycket
  • Ångest av att äta mer än vanligt vid tillfällen
  • Behov av att träna mer än kroppen mår bra av
  • Räkna kalorier vid träning eller matintag
  • Motvilja att nå en hälsosam vikt

Den inspirerande bloggen PåVägNed, författad av Tua Löfdahl har nyligen publicerat ett ställningstagande till instagrams matfixering A letter to You. Jag vill skriva under på det Tua har skrivit och sprida vidare detta budskap.

Tags: , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp