Utan fokus på ätstörningen

November 17th, 2012

När man börjar få ordning på maten så är det dags att sakta men säkert jobba sig tillbaka till livet. Det är i princip omöjligt att bli frisk om man fortsätter att isolera sig med ätstörningen och all ångest.

Det som fick mig att friskna till var just att göra saker jag älskar – Att inte ge upp på mina mål och drömmar utan att låta dem motivera mig. DET vill jag göra, så DET ska jag ta mig fasen klara av också. Och för att kunna göra DET så måste jag äta ordentligt osv.

Mina långsiktiga mål var just att studera på högskola, KTH eller dylikt till Civilingenjör, ta en examen i unga år och flytta hemifrån. Därav följde att deltidsjobba och träna Cheerleading. Dessa saker håller mig på banan idag.

Självklart rekommenderar jag inte alla att sätta upp livsmål och aktivera er på hög nivå till en början. Långsiktiga mål kan vara bra att ha något att sträva efter, men de kan också få förändras. Kortsiktiga mål och lättare aktiviteter kan driva en vidare till nästa steg på vägen.

Därför tänkte jag tipsa om lite “lättare” aktiviteter/intressen som man kan börja med för att hålla fokuset i livet på annat än ätstörningen:

Ta en resa:
Det må vara utmanande, läskigt och jobbigt emellanåt. Men det kommer göra en starkare och det är mycket lärorikt.

Köp ett par nya skor:
 Det gör alltid mig lyckligare. Man kan känna sig så snygg bara man har något nytt på dig som man älskar. Gå ut på jakt, och ta inte första bästa. Man blir så nöjd när man hittar det perfekta paret.

Möblera om:
Då håller man både hjärnan och kroppen igång. Låt inspirationen flöda och kanske skapa eller införskaffa sig något nytt till rummet?

Läs böcker:
Passa på att göra någon nytta för dig själv. Lär dig något nytt eller bara läs något underhållande. Det är sant som man säger “man blir klok av att läsa bok”.

Lek i snön:
Jag kommer ihåg hur jag en vinterdag kände mig riktigt nere. Allt kändes tråkigt. Men det var snö ute, och på något sätt kändes det mysigt. Så jag gick ut och byggde en snögubbe som jag ställde bredvid postlådan. Det är underbart att våga vara barn för en timme.

Skaffa ett husdjur:
De kan hålla en upptagna och man får en annan vän än ätstörningen som finns vid ens sida.

Återuppta kontakten med en gammal vän:
Det kanske kan återuppliva gamla känslor, när man var frisk och mådde bra. Samtidigt som det kan ge en trygghet att finna glädje tillsammans med någon man länge känt.

Börja med något kreativt:
Spela teater, sjunga, måla eller något annat där man får uttrycka sig  på olika sätt. Många ser det som terapi, och jag tvivlar inte en sekund på att det är ROLIGT också!

 

Har ni fler tips? så dela gärna med er i kommentar-fältet. 
Jag kanske gör ytterligare ett inlägg om det, med era förslag om det behövs. :)

Tags: , , , , , , , , , ,

  • http://Daysofmine.blogg.se Sandra

    Exakt vad jag funderar över nu. Mål som motiverar mig framåt. Framtidsplaner,
    Svårt, men samtidigt något som faktiskt är väldigt viktigt.

  • http://anywhere-i-go.blogspot.se/ Jag

    Fler tips tack! :)

  • Sara

    Hej Sofie! Din blogg är inspirerande:) Om jag förstått saker och ting rätt så har du gått på kristallen förut (går där själv)? Jag tänkte fråga om jag skulle få ställa lite frågor till dig via mejl eller facebook?

    • http://Soelas.se Soelas

      Hej Sara!
      Ja, jag går fortfarande där faktiskt men mycket mer sällan :) Skriv din mail så kan jag kontakta dig, jag delar gärna några meningar! 😀

  • http://thetopdog.se Thetopdog.Se

    Vаd är till alla innehållet nuvarande
    рå denna webbplаtsen är vеrkligеn häftigt för männіskor
    kunskaρ, ja, hålla uρp brа arbete medmänniskor.

  • Pingback: payday loans hamilton()

  • Pingback: direct payday loan lenders canada lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com drug rehabs()

  • Pingback: bmi calculator for females()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp