Vad är friskt för mig?

June 23rd, 2015

Ex 1:

Igår när jag kom hem från gymmet hade jag planerat att äta kvarg med hallon som kvällsmål. När jag kom hem var jag mer sugen på makrillmacka, så då åt jag det. Inte bara en, eller två, utan fyra.

Ex 2:

Idag hade jag bokat in mig på träningspass på gymmet, men jag har en brutal träningsvärk så då avbokade jag det passet och bjuder över pojkvännen på middag istället.

Ex 3:

Jag har bestämt mig för att försöka undvika livsmedel med sötningsmedel i. Men när jag blev hungrig och hade en bar i väskan så åt jag den ändå.

Ex 4:

Först tänkte jag bara äta lite vattenmelon till mellis, men sedan blev jag hungrigare och det fick bli lunch då istället.

Ex 5:

Jag hade planerat att åka och köra ett magpass på gymmet efter jobbet, men när jag kom hem ville jag bara lägga mig – så då blev det inget gymmande den dagen.

Så, vad är då friskt för mig?

  • Flexibilitet
  • Att lyssna på kroppen
  • Att kunna släppa på “tyglarna”
  • Prioritera annat än träning

Gällande maten och träningen upplever jag det själv som att jag har gjort väldigt stora framsteg under den senaste tiden. Jag litar på mig själv och mitt eget omdöme mer och mer. Kanske är mina val inte alltid i ense med vad en behandlare skulle rekommendera, men vaffan, vem måste alltid agera perfekt? Inte ens friska människor äter “rätt” hela tiden eller tränar “lagom” varje dag. Jag behöver inte heller göra allt perfekt utifrån behandlingssynpunkt. Det viktigaste är att vara medveten om vilka beslut man tar och varför.

Åt jag inte lunch idag för att spara in på kalorierna eller blev det bara tokigt i planeringen? Planerade jag in mer än jag orkade eller råkade det bli impulsiva saker som tröttade ut en lite extra? Bytte jag ut valet av måltid pga ångest eller var det helt enkelt så att jag kände mig sugen på något annat? Väger jag mig för att dämpa ångesten eller för att dubbelkolla att vikten håller sig stabil? Pushade jag mig själv till att köra gympasset för att öka fettförbränningen eller för att jag vet att jag mår så bra av det efteråt?

Den största skillnaden på att aldrig ha haft en ätstörning och att vara tillfrisknande från en sådan är att en frisk människa reflekterar inte ens över dessa saker – de är liksom en del av deras vardag, medan personer med ätstörningsbeteenden tenderar till att känna en större osäkerhet över sådana val. Så, när jag kommer på mig själv att inte känna någon oro eller osäkerhet över varför jag vägde mig, varför jag tränade eller varför jag åt något annat än planerat etc. så känner jag mig fri.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

  • Julia

    Jättebra inlägg! Jag går på behandling för min ätstörning och följer därför ett matschema. Jag har jättesvårt att umgås med kompisar för att jag är rädd att det inte ska funka med att äta, alla mina kompisar äter inte alltid lunch och absolut inte 3 mellis. Samtidigt om jag då skippar någon måltid så känner jag att jag fuskar och det triggar mig att fuska mer. Jag skulle verkligen uppskatta om du kan skriva ett inlägg om ätstörningen och att vara med kompisar. Kram!

    • soelas

      Hej Julia! Tusen tack för din kommentar. Det du berättar är faktiskt ett rätt så vanligt problem, så det kan jag absolut försöka skriva lite mer ingående om framöver. :)
      Kram

  • Amanda

    Hej! Jag har problem med att gå upp i vikt. Jag är 170 cm lång och väger 48 kg, alltså jag är underviktig. Men jag vet inte hur jag ska äta eller någonting, jag försöker äta men tycker inte det händer något på vågen. Jag vill så gärna få former. Jag läser din blogg och jag vill bara säga, du är bäst. Jag tar även hjälp av dina mat-tips och matlistor, och tycker att jag fått en del nya kunskaper. Tack för bra tips. Och ville bara säga, grymt jobbat att du lyckats ta dig så här långt. Du är en riktig kämpe vännen.

    Men nu till frågan, hur mycket ska jag äta för att gå upp? Just nu äter jag såhär ungefär och står stilla i vikten (eller den varierar under dagen beroende på vad jag ätit eller druckit men väger jag mig på morgonen så är det 47 kg):

    Frukost: 2 dl havrefras med 2 dl fruktyoghurt, ett glas juice. Ibland blir det även ett knäckebröd med lite smör och en ostskiva till havrefrasen o yoghurten.

    Lunch: typ 1,5-2 dl pasta, 6-8 köttbullar, ketchup.

    Mellanmål: frukt, som äpple, päron, nektarin, banan.

    Middag: 2 medelstora potatisar, något med kött eller fisk, typ en medelstor fläskkotlett, brunsås till det, svårt att sätta mått på men kanske 0,5-1 dl?

    Kvällsmat: yoghurt med 2 knäckebröd, eller bara 2 knäckebröd med te med 30 ml mjölk, en tesked socker, lite smör. Ibland ett äpple också.

    Godis på endast lördagar, ibland något fika på veckodagarna.

    Skulle gärna vilja gå upp, men hur många kalorier ska jag äta för att gå upp tycker du? Rör mig inte mer än nödvändigt, vardagsmotion, städar, går ut med hunden ganska korta promenader men ofta, handlar osv.
    Tacksam för svar!

    Kram Amanda. <3

    • soelas

      Tack för alla dina fina ord Amanda!

      Vad glad jag blir av att höra att du vill gå upp lite i vikt. Det låter som ett mycket sunt beslut!

      För en del är det svårare att gå upp än man tror, det kan upplevas som att det är rätt så mycket mat som krävs ändå (speciellt om man ätit för lite väldigt länge).

      Jag skulle vilja be dig kika på detta exempel: http://soelas.se/matschemat-ar-till-for-att-ta-bort-undervikten/

      Det är från SCÄ och för att “minska undervikten”. Du äter jätte bra med regelbundenheten, men skulle behöva lägga till lite på de flesta måltiderna.

      Frukost: lägg till 1-2 mackor (2 knäckebröd räknas som 1 macka) och kanske 1 dl till mer yoghurt.

      Lunch: pastan bör vara ca 3 dl

      Mellanmål: Enbart frukt räknas inte riktigt som mellanmål enligt de flesta behandlare, inte om man behöver gå upp i vikt. Välj något mer mättande som en macka med pålägg, eller yoghurt och flingor (ta gärna en frukt till också). Drick ett glad juice/mjölk.
      (Skulle även behövas ett mellanmål på förmiddagen)

      Middag: 3 st äggstora potatisar brukar rekommenderas.

      Kvällsmat: Har du smör och pålägg på knäckebröden?

      Det matschema som SCÄ går efter landar på ca 2500 kcal och det tror jag också krävs för att gå upp i vikt. Visst kan man öka lite på lägre än så, men då tar det mycket längre tid. Över 2000 kcal behöver du i alla fall äta om du ska gå upp i vikt. Du ser ut att äta väldigt bra, bara lite i underkant (vilket jag fick höra ofta förut). Eftersom du äter så pass regelbunden kan det hända att du behöver lägga till ytterligare i din kost för att gå upp. Prova dig fram, nu har jag gett dig lite råd i alla fall på vad jag anser skulle behöva läggas till i första hand. :)

      Kramar,
      Soelas

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp