Våga njuta av matens goda

March 6th, 2013

Jag lovade er igår ett uppmuntrande inlägg, men jag var lite väl trött på kvällen. Det är väl perfekt att börja denna dag med lite pepp då?! 😀 Börjar med ett inlägg om matens goda, senare skriver jag lite mer om livets goda.

Varför ska man plåga sig själv till att äta smaklös “extremt nyttig” mat?

I en konversation med Bea blev jag påmind över hur tråkiga matvanor man ofta har som sjuk. Det går så långt med att vara hälsosam av idag att det inte blir sunt längre. Inget med fett i, inget med socker i. Maten ska vara grov, grå och bestå till mesta dels av vatten. Varför? Ska en sådan kosthållning göra en lyckligare?

Efter ett tag kanske man lär sig att tycka om maten. Den behöver naturligtvis inte vara äcklig för att den är “extremt nyttig”. Men vad är vitsen med att begränsa sig så? Vad är det för fel på en vanlig, normal, varierad kost? Det är inte de “normala” matvanorna som gör folk övervikiga, det är överkonsumtionen. Det är inte vanligt bröd till frukosten som gör folk osunda, det är frukostarna som består av wienerbröd och choklad.

När jag var sjukast kunde jag endast äta riktigt rågbröd/fullkornsbröd eller surdegsbröd. Allt bröd som innehöll socker ansåg Anorexin för att vara onyttigt. Socker är kalorier och kalorier ville inte ätstörningen ha. Men socker är en kolhydrat och kolhydrater är kroppens viktigaste näringskälla. Det är kroppens bränsle. Socker är inte dåligt att äta, så länge det handlar om en rimlig mängd. Det är faktiskt nödvändigt för att vi ska må bra!

Idag kvittar det om jag äter helgrovt-, mellangrovt- eller vitt bröd. För det mesta äter jag gärna med fullkorn, det är bra för tarmfunktionen och ger en energi som man står sig på längre. Dessutom anser jag personligen att det är godare. Sedan bryr jag mig inte ett smack om hur mycket socker det är i brödet. Det finns ingen mening med det. Eftersom att jag ändå byter bröd rätt så ofta så jämnas det ut sig i längden. Jag äter det bröd som jag gillar. punkt.

Nu skulle jag knappast kunna tänka mig att utesluta vissa livsmedel ur kosten. Det är inte så att man går upp mer i vikt genom att äta t.ex. mellangrova istället för lingongrova. Det är inte så att några gram socker gör dig tjock. Det är snarare så att några gram socker till måltiden gör dig piggare och gladare. Samtidigt som man slipper undvika alla livsmedel som ger smak och färg till din kost! 😀

Just nu är det Lidl's mellangrova som äts till frukost.

Just nu är det Lidl’s mellangrova som äts till frukost.

IMG_8353red

Dagens frukost: ostmacka, yoghurt med müsli och (som variation) English breakfast tee.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

  • Mikis – mikis.webblogg.se

    Åh vilket bra inlägg! Fattar inte hur jag kunde plåga mig med sockerfri nyponsoppa, eller en burk krossade tomater (“tomatsoppa”…) till middag förut. Eller Arlas lättfil, fyfan, kommer aldrig kunna äta det igen. Nu äter jag bara goda grejer. :)

    Ostmackor är någonting jag saknar… När ska jag våga mig på det?

    • soelas

      Det är ju klart att man får äta lättfil om man tycker att det är gott. Däremot finns det verkligen ingen vits att äta det om man egentligen föredrar godare saker! 😀

      Vad sägs om att börja morgondagen med en ostmacka? När du väl gjort det så kommer du sluta fundera över när du ska våga.. do it and let it be done! <3

      • Mikis – mikis.webblogg.se

        Jag tycker lättfil är fruktansvärt 😀
        Ja, jo, jag får prova…! <3

  • Tua

    Åh, jag har tvärtom lite problem där: jag ÄLSKAR den nyttiga maten! Jag älskar verkligen rätt så energsisnåla saker och har gjort det också en stor del av mitt liv. Spenat, grönsaker, lättfil… Söker liksom syrliga och friska smaker, men gillar även starka. Aldrig varit ett fan av köpe-mat, pizza och dylikt. Men ja, jag älskar också vitt tunnbröd, limpa och annat kanske inte världens mest “nyttiga” bröd. Variation är väl nyckeln antar jag. “Nyttig” mat blandat med “onyttigare”. :Är ju ett fan av lönnsirap.. håhå. Men ost på mjukmacka har jag aldrig gillat, bara på hårt bröd :)

    • soelas

      Visst ska man få äta energisnåla livsmedel också om man hellre gillar det. Jag personligen är inte heller uppvuxen med snabbmat. Men det viktigaste är att man inte äter energisnålt för att det är just ‘energisnålt’ utan för att det är den maten man vill ha. Men då kanske man får se till att äta lite större mängder så att det blir tillräckligt i slutändan. :)
      Kram!

  • ida

    Hej! Läser alltid din blogg. Den enda blogg jag anser är sund o peppande. Jag har legat med influensan en v nu och äs är på mig konstant om att jag kommer gå upp massa i vikt. Äter ju bara o sover. Orkar inte ens diska el bädda. Äter mest skitmat som glass mackor mm. Det ger oxå dåligt samvete. Hur äta när man är sjuk? Har ångest över att jag äter fadt jag bara sover. Inte värd maten känns det som. Sen tränar jag inget alls så kan väl inte äta så mck som tex du som är så aktiv? Tankar och funderingar kring detta? Kramar ida

    • soelas

      Hej ida!
      Vad kul att höra att du uppskattar mina inlägg! 😀
      Saken är den att när man har en sjukdom i kroppen så är det bara bra att ge kroppen lite extra näring. Den jobbar ju hårt inifrån med att bekämpa bakterier/virus.
      Så länge du inte är extremt överviktig finns det ingen vits att oroa dig över att du skulle äta för mycket under en vecka av kurerande. Jag förstår att det känns jobbigt då man “inte rör sig lika mycket” och man tror lätt att man kommer att rasa upp i vikt. Jag tror knappast att du äter ens så mycket mer att du går upp ett kilo på en vecka, men om så vore fallet så vore det nog bara bra. Vad gör ett kilo egentligen? Knappast att någon annan skulle märka det.
      Ida, låt dig inte påverkas för mycket av att jag tränar. Det kanske rör sig om en macka mer eller mindre om dagen. Det är normala portioner mat som behövs!
      Jag tycker att man kan få unna sig lite extra gott när man är sängliggandes och sjuk. Men det är viktigt att man får i sig tillräckligt med näring och vitaminer ändå, så ät inte bara “skitmat”. :)
      Krya på dig!
      Kram

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp