Varför fruktar vi pastan?!

October 27th, 2014

Under de senaste dagarna har det dykt upp en del reflektioner kring “pasta” i mitt huvud. Det är ju ett livsmedel som (för att generalisera) de flesta personer med ätstörningar fruktar att äta. Pastan har målats upp som ett “farligt” livmedel som man blir tjock av att äta. Det sägs att den ska innehålla “dåliga” kolhydrater som gör att man går upp i vikt lättare.

Jag själv har varit väldigt rädd för att äta pasta, men den fobin försvann för ungefär två år sedan, och sedan dess äter jag pasta flera gånger veckan. Och om jag ska vara ärlig, så väger jag idag ungefär lika mycket som jag gjorde när jag avslutade min behandling på Länsät i Gävle för ett år sedan.

Pasta är förhållandevis billigt och otroligt lättlagat, men förutom det är det faktiskt jävligt gott! En krämig sås och pasta kan vara den perfekta energipåfyllningen, speciellt för de med en aktiv livsstil. Dessutom kan jag inte finna någon betydlig logik i varför det skulle vara farligt. Det är med största sannolikhet en utav de saker som media hävdat och förstorat för att tjäna pengar och överhuvudtaget gå runt i branschen.

6 korta fakta om pasta:

  • Pasta har ett proteininnehåll på 13% (vilket egentligen är ungefär hälften av en proteinbar).
  • Pasta innehåller generellt sett 1 kalori mindre per 100 g än couscous.
  • Vanligt “vit” pasta innehåller mer fibrer än banan och fullkornspasta nästan dubbelt så mycket fibrer per 100 g.
  • Det finns lika mycket kolhydrater i pasta som i ris, men både mer protein och fibrer.
  • Förra generationen “anorektiker” levde i princip på pasta för då var det fettet som var farligt.
  • Som Tua skrev på hennes blogg “Italienare äter pasta minst en gång om dagen (oftast två!)”, och inte är de tjockare för det!

Det är så knäppt egentligen att vi skräms så mycket av ett livsmedel som egentligen är jämförbart “nyttigare” än andra livsmedel som förespråkas. Jag hoppas verkligen inte att ni får för er att sluta äta annat istället för att ta till er att PASTA är helt ok att också äta.

???????????????????????????????

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • anon.

    Hej! Jag har anorexi, det har varat i ca. 1.5 år och jag hatar det. MEN det börjar verkligen bli bättre, alltså helt otroligt mycket bättre! Det jobbigaste just nu är nog att när jag äter (då oftast när jag är ensam) så kan jag ibland inte sluta äta. Alltså även om jag är mätt så går det inte att sluta och jag vill bara ha mer! Detta förstör då jag försöker skapa mer balans i måltider och äta enligt tallriksmodellen. Detta gör att jag inte orkar nästa måltid…
    Vad kan detta bero på? Och vad kan jag göra för att bli bättre? Är jag den ända som går igenom det här?

    Tack på förhand

    ps. älskar inlägget om pasta!!! Otroligt hjälpsam!

    • soelas

      Hejsan! Vad roligt att höra att du är på bättringsvägen. För att göra det lite lättare för oss vill jag hänvisa dig till några inlägg som kanske kan ge dig svar på dina frågor:

      http://soelas.se/maten-och-atstorning-svalten/
      http://soelas.se/suget-efter-svalten/
      http://soelas.se/efter-svalt-kommer-suget/
      http://soelas.se/maten-och-atstorningen-atandet/

      Som du kanske kan förstå efter att ha läst igenom dessa inlägg så ligger din kropp på ett stort minus om du har svultit den. När du nu börjar äta så vill den ju reparera sig och till det krävs det ofta extra mycket näring.

      Självklart är det inte meningen att du ska behöva “hetsäta”. Du kanske bör se över dina måltider och portioner och fundera på om du verkligen äter tillräckligt där? På SCÄ rekommenderas lunch och middag enligt tallriksmodellen samt frukost och mellanmål enligt bilderna i detta inlägg: http://soelas.se/forsta-dagen-pa-idun-dagvardsbehandling-faq/
      Äter du så, för det hjälper i alla fall de flesta med ätstörningar, oavsett om man är under-, normal-, eller överviktig. :)

      Om du äter mycket mer vid en måltid så att du inte orkar med nästa, leder det då till att du hoppar över nästa? Börjar man hoppa över måltider så kommer ju det komma ikapp en senare. Då kommer du att behöva ännu mer vid den där på.. också fortsätter det. Se därför till att äta ALLA måltider, och om det någon gång blir lite mer så gör det inget. Ät även om du inte är hungrig nu till en början, så att kroppen får lära sig och förbränningen kan komma igång. :)

      Kramar!

  • My

    Åh vilket bra inlägg tjejen! 😀 håller med dig fullständigt om att det är synd att pastan blir så hatad när den i själva verket har så många goda egenskaper. Passar på att dela med mig av en pastafavorit såhär i förbifarten 😉

    Koka pasta nästan mjuk
    Släng ner pastan i en form och varva den med ett par riktigt goda, starka korvar i slantar, färsk bladspenat, paprikastavar och tomatskivor
    Blanda standardmjölk med sweetchilisås och kryddor och häll över
    Riv lite ost över, in i ugnen tills gratängen har fått fin färg och ät och njut!

    Kan lova att det här receptet ger mersmak på pasta 😉
    Ha det fint! :)

    • soelas

      Ooooh! Det låter ju helt fantastiskt gott! Något som jag skulle gilla tror jag definitivt, med chili! 😉

      Vill testas! 😀

  • DOTTER TILL ALKOHOLIST

    Nyöppnad blogg som handlar om mitt tonårsliv som medberoende. Jag har en pappa som är grav alkoholist och har varit det sedan åtta år tillbaka. Jag kommer att komma in på hur alkoholismen egentligen ser ut i Sverige idag. Följ min vardag där jag har valt att leva ett liv utan min pappa och utan mitt medberoende.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp