Varför räknar man kalorier?

January 27th, 2014

Till er förvåning kommer jag inte ställa mig kritisk till och argumentera emot att man ska räkna kalorier, vilket många av er förmodligen antar. Det har redan publicerats inlägg som framhävt negativa aspekter med kaloriräknande tidigare på bloggen (läs här). Det finns även inlägg om att sluta räkna kalorier. Nog har det tidigare konstaterats att  det är missvisande och energislöseri, vilket jag fortfarande vill instämma i. Däremot är det viktigt att vidga sina vyer och inte enbart bli insnöad på sina egna erfarenheter av handlingen. Vi som har haft kaloriräknandet som ett kontrollbehov i ätstörningen har fått uppleva de negativa konsekvenserna med kalorikontrollen, men det är nödvändigt att förstå att det samma gäller inte andra/friska människor.

Det är rätt så självklart att personer som har en balanserad kost inte drar någon nytta av kaloriräknande. Men i dagens samhälle är det endast en minoritet som har riktigt sunda matvanor. Det jag säger är inte att alla behöver äta perfekt och enligt rekommendationerna, utan jag bara konstaterar det faktum att väldigt många har väldigt dålig koll på vad och när de äter. Det är dessa personer som kanske kan dra nytta av att skaffa sig lite kalori- och näringskoll. På detta sätt blir det lättare att överskåda den mängden energi man konsumerar och det kan hjälpa en del personer att få i sig en lagom mängd.

Förmodligen tänker ni i första hand på personer som äter för mycket och behöver gå ned i vikt, men det är nämligen så att en kalorikoll kan hjälpa personer som strävar efter att öka i vikt minst lika bra. Vill man gå upp i vikt så måste man ju äta mer än vad sin kropp förbrukar och det är ta mig tusan inte lätt alla gånger. Lyssnar man enbart på kroppens signaler så riskerar man att inte få i sig mer än kroppen säger till om och då händer det förmodligen inte mycket på viktfronten.

Kaloriräknande är ett sätt att få koll på energiintaget och med hjälp av denna koll blir det lättare att kontrollera vikten. Personer som lider av ätstörningar gynnas sällan av att ha denna kontroll eftersom många ätstörningar handlar just om viktkontroll. Det blir ett osunt beteende för den sjuke, medan det faktiskt kan vara ett verktyg för den friske. Detta är någonting som jag tror är värt att ha i åtanke när man ger sig ut i den omgivande sociala världen. Beteenden som i sjukdomen verkar ohälsosamt behöver inte vara någonting negativt för en annan, det kan faktiskt vara gynnsamt i en del fall. Det är lätt att dra alla människor över samma kam, och ofta använder man den kam som format utifrån ens egna erfarenheter. Men det är viktigt att komma ihåg att vi alla är olika, har olika förutsättningar och vi har alla levt olika liv. Det är lätt att bli insnöad på sina egna uppfattningar och svårt att förstå andras. Det leder ofta till konflikter och jämförelser mellan olika människor.

Personer som har lidit/lider av ätstörningar har en tendens att jämföra sig själv med omgivningen, och detta görs ofta för att få perspektiv. Det behöver inte alltid vara en dålig handling, för man kan lära sig vad det innebär att vara frisk. Men då måste man också vara medveten om att personen som man jämför sig med kanske inte alls har samma problematik som en själv, och därmed kan ett visst beteende, så som kaloriräknande, ge en annan effekt på den personen än en själv. Friska människor har inte samma känslighet och kan ofta vara med “oförsiktiga”, då det inte ligger en liknande psykisk sjukdom i botten. Det finns ingenting att trigga igång på samma sätt.

Kalorikontrollen behöver inte vara ett osunt beteende, så länge det inte går till överdrift. Det beror på i vilka syften de används och om de verkligen är nödvändiga. Jag skulle aldrig rekommendera en normalviktig människa att börja räkna kalorier för att gå ned i vikt, för en normalviktig person kanske redan ligger på sin hälsosamma vikt och då finns det ingen som helst anledning att börja kontrollera energiintaget. Däremot tänker jag inte klandra personer som vill använda sig av denna kontroll som hjälpmedel för att uppnå en hälsosammare vikt. (OBS: kaloriräknande är ofta missvisande och ger endast en approximation).

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

  • eva ekholm

    Jag tror också att kaloriräknande kan vara bra för vissa personer så att de fattar hur lite/mycket energi de egentligen får i sig. Men så tycker jag att alla ska sträva efter ett liv där de inte behöver räkna kalorier kontinuerligt. Alltså, att man ska sträva efter en sådan balans där man inte behöver hålla koll på kalorierna, utan vet hur man ska äta/dricka för att må bra och hålla vikten.

    • soelas

      Det låter som att du har en väldigt sund syn på detta! Att räkna kalorier är ingenting man ska behöva göra livet ut.

      Instämmer verkligen i din kommentar,
      tack Eva! :)

  • eva ekholm

    Jag tror också att kaloriräknande kan vara bra för vissa så att de förstår hur lite/mycket energi de får i sig. Men så tycker jag att det är bra för alla att sträva efter ett liv med en sådan balans att de inte behöver räkna kalorier. Att de vet hur de ska äta för att må bra.

  • jonna

    Bra inlägg! Hur går det för dig nu med maten, är du normalviktig och har vanlig mens?

    • soelas

      Tack Jonna för din fråga! Jag har nu besvarat detta i mitt senaste inlägg. :)

  • Emma

    Personligen tycker jag att allmänheten överlag hade behövt veta vilka livsmedel det är mycket respektive lite kalorier i, det tror jag hade kunnat göra världen lite hälsosammare, men att sedan inte behöva veta exakt hur mycket eller räkna intaget :)

    • soelas

      Det är en bra åsikt! Nog kan det vara nyttigt att vara medveten om man får i sig för mycket/för lite per dag, men att ha koll på varje kalori blir ju att ta i. :)

  • Linnéa Törebrant

    Jag har aldrig räknat kalorier och ändå lidit av ätstörningar i 3 år! Titta gääärna in på min blogg, blir inlagd på torsdag för att behandla mina ätstörningar. Kommer blogga öppet om hela behandlingen, inte dölja eller försköna något.. Kommer vara ett levande helvete, men jag tror & hoppas att jag klarar det och äntligen kan ta mig ur skiten! Kram! :)
    linneaelisabet.blogg.se

  • DenAnonyma

    Under din sjukperiod, tappade du mycket hår då? Jag har tappat säkert hälften att mitt innan jättetjocka hår, och det gör så ont i mig att se det hända. När slutar det tror du, och har du fått tillbaka ditt hår eller vad har hänt för dig? :(

    • waaaallflower

      Samma här, smärtar en att se. Men det växer tillbaka så fort kilona gått upp och man blivit frisk. Det fick jag i alla fall höra från min läkare och låter ju väldigt logiskt. Boostar du kroppen med ämnena den behöver så får den ju tillräckligt mycket för att också fokusera på att ge bort till håret. :)

  • waaaallflower

    Hej! Jag undrar om du än idag kan finna dig i samma beteende som ätstörningen vill? Det jag menar är, kan du finna dig själv bli sur om bordet inte är dukat på ett visst sätt, att du måste äta på samma tallrik som alltid? Om du ser fettig mat, tänker du då “usch vad mycket fett, äckligt.” eller är det bara att hugga in? Kan detta ske ibland, utan att du ens tänker på det, trots att du är frisk?

  • Becka

    när du var sjuk, vad hade du svårt för att äta? Var det kolhydrater, fett, protein eller bara kalorier i största allmänhet?
    Kan du äta allt nu eller har du fortfarande svårt för vissa saker?
    Kram

    • soelas

      Det gick i olika perioder. Oftast berodde det på vad jag senast läst vara onyttigt, eller vilka produkter som bör uteslutas för att vara “hälsosam”.
      Till en början var det framför allt portionerna som minskades, sedan försvann de vanliga “onyttiga” livsmedlen (bakelser,godis,pizza etc.). När jag var som sjukast var det framför allt kolhydraterna som var den värsta skräcken (pasta, potatis osv.). Men sedan ogillade jag verkligen feta produkter också, men det var mest för att jag visste att de var energitätare (mer kalorier). Det viktigaste var ju att inte äta “för mycket” kalorier och det påverkade naturligtvis valet av livsmedel.

      Nu när jag litar på min kropp och vet att jag inte går upp av att äta vissa livsmedel finns det ingen anledning att utesluta några val i kosten. Man blir inte nödvändigtvis tjockare av fullfet yoghurt än lättvarianten, eller en påse godis en kväll. Det jämnar liksom ut sig i längden, och ofta tar det tid för att inse det. En måltid är inte hela världen, utan det är en pytte-pytte-pytte liten del av allt man äter i hela sitt liv.
      Med andra ord, jag äter allt!

  • Pingback: bad credit loans()

  • Pingback: direct payday loans today no credit check lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com heroin addiction treatment()

  • Pingback: bmi calculator for women()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp