Världens största studie om Anorexia Nervosa!

October 12th, 2015

Såhär mitt uppe i studieperioderna brukar jag vara allmänt dålig att kolla på nyheterna, eller TV överhuvudtaget. Men shit vad glad jag är att jag slog på SVT2 precis kl 21:23 idag!

På skärmen slog det precis över till ett inslag om ANGI-studien, vilket är världens största studie där det ska studeras de genetiska faktorerna hos Anorexia Nervosa. Det är rätt så fantastiskt att det sker större satsningar på att utöka kunskapen kring denna förödande sjukdom. Dessutom värmer det inombords att media uppmärksammar något så viktigt.

SE VÄRT!

aktuellt angi

Klicka på bilden för att komma till klippet (se 21.23:40)

Tags: , , , , , , , , , ,

  • A

    Hej:)

    Jag har ätit normalt i en vecka nu och har såå grov ångest . Alltså det känns nästan som att jag kan se hur jag blir större och större för varje gång jag ser mig i spegeln . Känns så orättvist , jag är inte kritiskt underviktig men måste äta såhär mycket iallafall. Jag har börjat på att mixtra i matscemat genom att ta bort juice och halvera kolhydraterna . Jag går på SCÄ och de har förklarat det där med att kroppen inte kan göra fettceller då den är i svält. Jag har då börjat tänka ” tänk om det är idag som kroppen börjar göra fett, borde nog inte äta detta isåfall” jag hoppat inte över några måltider men jag mixtrar med dem. Ligger nog på 46 kg och är 161 cm ( 15år). Jag kan nästan se hur magen växer sig större och större. Inte konstigt för att jag äter typ 2000 kcal om dagen

    Förlåt för att jag är en jävligt jobbig läsare nu men jag ser upp till dig och ville berätta för någon .

    • soelas

      Hej vännen,
      Ångesten är en del av sjukdomen och någonting som så småningom kommer att försvinna så länge man inte matar den med kompensation och strävar efter att finna acceptans. Det är vad tillfrisknandet till stora delar handlar om.
      Ja, jag har själv varit där, flera gånger om… allt detta “gasande” och “bromsande”. De flesta skulle nog säga att det är väldigt onödigt, och ja, ur de flesta perspektiv är det verkligen så. Det förlänger bara tillfrisknandet, gör det svårare för kroppen att ställa in sig och hitta balans, triggar ätstörningen och förvirrar en själv. Men det som är bra här och nu, är att du faktiskt märker att det är fel. För när du förstår att det du gör inte leder dig i den riktningen som du egentligen vill i livet, DÅ kan du faktiskt börja göra någonting åt det.

      Om vi tar några minuter och slutar upp med “antingen eller tänket” förstår nog vi båda att kroppen gör inte först A sen B och sen C. Kroppen förbränner inte först kolhydrater, sen protein och sist fett. Kroppen bygger inte först på glykogenförråden, sen bygger muskler och sist lagrar fett. Allt sker hela tiden och samtidigt. Det man menar när man då talar om att det ena sker före det andra handlar om hur kroppen prioriterar, men oftast så pågår alla processer hela tiden, parallellt. Det är inte så att vi bara bygger när vi vilar och bryter ned när vi tränar. Övervägande, Ja. Men inte BARA.

      Sålunda finns det inte en exakt viktgräns när din kropp börjar producera fettceller och slutar med det helt. Det kan inget BMI avgöra. Din kropp kommer prioritera sålunda att det gynnar dess överlevnad på bästa sätt. Den är ju helt fantastiskt på det sättet!

      Sedan är det inte konstigt att du ser att magen blir större och större. Du tänker ju att den blir det – och vad är det vi ser? Jo, det vi tänker. Du skapar din egen sanning med dina egna tankar. Där ligger vår största kraftkälla när det kommer till förändring och välmående.

      Btw, 2000 kcal om dagen är ett “normalt” dagsintag. Om din kropp är van med att vara i svält kan det vara så att magen sväller upp lite när du äter mer – det är ju inte konstigt, din kropp har ju svultit så länge! Men den är fantastisk och kommer att anpassa sig om du ger den en chans.

      Tycker det är väldigt bra att du kommenterar. :) Jag hoppas att jag kunnat besvara dig på ett givande sätt.

      Kämpa på!

      • A2

        Nä, kroppen förbränner först kolhydrater, sen fett och sist protein. I allmänhet alltså. Och det är därifrån man fått idén om att träning före frukost skulle bränna fett, eftersom glykogenet är lägre på morgonen och blodsockret likaså. Men det fungerar inte så, i slutändan är det kalorier in och kalorier ut som spelar roll. Har fått olika saker berättat för mig under utbildningens gång men känns som att Håkan Westerblad borde veta vad han talar om och är i alla fall mest kvalificerad att kunna säga en sån sak jämfört med en biokemist, eller cellbiolog, eller ja.

        • soelas

          Det är faktiskt så att fettoxidation sker hela tiden i kroppen. Det handlar däremot om vilken energigivande process som är mest dominerande. T.ex. har studier visat att under lågintensiv träning använder kroppen sig främst av fett som energikälla och ju högre intensitet desto mer kolhydrater förbränns. Är däremot t.ex. kroppens glukoslager tömda så har kroppen inget annat val än att använda fett och protein som energikälla (därav idén om att träning före frukost skulle bränna mer fett). Men hänvisning till Jeukendrup, A. & Gleeson, M. (2007). Idrotts nutrition för bättre prestation. .

          Och ja, det finns teorier och forskning som menar att det spelar ingen roll för om kroppen t.ex. använder mer fett som energi vid ett visst tillfälle så kommer det jämnas ut genom att den senare använder kolhydrater. Huruvida just detta är sant eller ej kan nog studeras vidare. Däremot håller jag mig fast i att fett och kolhydrater används concurrently som energikällor, och beroende på aktivitet och tillgång anpassas det sålunda att det blir mer av A och mindre av B under en period, och vid ett annat tillfälle kanske tvärtom. Men fettoxidationen stängs inte av helt bara för att kroppen primärt använder andra energikällor vid en viss typ av aktivitet.

          • A2

            Alltså, jag är medvetn om att ENERGIKÄLLAN i högre utsträckning är fett vid lågintensiv träning (ration mellan VCO2 och VO2 ~0.7-<1) medan vid högintensiv träning kan den gå upp en bra bit över 1 pga laktat och man använder så gott som bara kolhydrater. Men i slutändan är det kalorier in och kalorier ut. Jag har läst massa biokemi, cellbiologi och sånt så det var det jag menade med att fått olika saker berättat för mig under åren. :)

          • A2

            Och för att förtydliga, jag vet att nedbrytning och uppbyggnad pågår konstant och motsätter inte dina argument, jag drar det bara till ytterligheterna och menar att det primärt är så. Det är helt sonika enklare att bryta ner kolhydrater än fett så finns det tillgängligt (höga glykogennivåer etc.) så är det större sannolikhet att man i större utsträckning använder det som bränsle medan om man intr har något så är det mer fett. Men hamnar du på energiunderskott går du ber och vise versa.

          • soelas

            Jag tror inte att vi behöver göra någon större diskussion av detta när det verkar som att vi faktiskt är överens. Kanske var så att det blivit missuppfattningar bara? :)

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp