Vilan gör en starkare!

February 15th, 2014

Hej! Jag har åkt på världens förkyldning nu och inte kunnat träna klokt på snart en vecka. Får panik i hela kroppen då man bara äter och ligger i soffan och man känner sig lat. Kan du inte göra ett inlägg om de. När man blir sjuk. Hur du ser på de och hur de funkar med mat o så då? Och vad ätstörningen säger till dig. Håller den sig lugn eller gör den sig starkare? De gör min. Allt blir jobbigare. Äter alla mål men känner mig lat och tjock. 
Du är så klok! Så snälla dela med dig av din syn på träning och mat och hur man ska tänka när man blir sjuk. Kram
– Ida

Tidigare har jag nämnt någon gång att jag drabbats utav ländryggssmärta, men sedan inte sagt så mycket mer om det. Det har under vintern blivit bättre och jag har kunnat återgå till att träna fullt ut under cheerleadingträningarna. Dock attackerade smärtan mig nyligen igen, som ett blixtnedslag från ovan. Efter ett läkarbesök har jag nu fått piller på recept, som ska hjälpa… Detta är någonting som självklart påverkar både min fysiska- och psykiska hälsa.

Att vara sjuk/skadad gör en mycket mer begränsad i vardagen och det är svårt att må fullt så bra som man egentligen skulle göra. Skadan bidrar till att det inte går att träna på den önskade nivån, vilket ätstörningen skulle finna ångestfullt.

Tränar man mindre så måste man äta mindre.

Det är nödvändigtvis inte sant. Kroppen fungerar inte sådant att den lagrar på sig massa fett bara för att vi är sjuka och mindre aktiva under ett antal dagar. Bara för att man inte tränar några enstaka dagar så behöver den inte mindre mat. Skulle man sluta träna helt så kanske förbränningen skulle sänkas, men om man nu planerar att fortsätta leva en aktiv livsstil efter sjukdomen/skadan gått bort så är det så man ska äta. Vi äter inte för en dag i taget, utan vi äter för hela vårt liv. Det enda som händer är att man förmodligen har mycket mer kraft och energi när man väl kryat på sig, och det är väl helt fantastiskt skönt! 😀

Nu har jag under ett antal dagar tagit det mycket lugnare och dragit ned på gymbesöken. Jag jobbar på att ge min kropp mer vila och det visar sig inte vara underskattat alls! Dagar som jag haft ont i ryggen har lett till viss opepp inför träning. Men, som i onsdags, när jag väl kom igång så gick det 1000 gånger bättre än förväntat. Vilken kraft jag hade! Och smärtan försvann! Det var en helt underbar känsla och jag är övertygad om att det är tack vare mer vila. :)

Det är riktigt svårt att acceptera att kroppen behöver vila ibland, men när man väl gjort det så inser man hur nödvändigt det är. Ibland blir kroppen sjuk för att den helt enkelt kräver vila och återhämtning. Ge den det den behöver så att du kan fortsätta leva med energi i kroppen! =)

Tags: , , , , , , , , , , ,

  • Martina

    För varje grads feber ökar vätske samt energibehovet med 10% (!) dvs en kvinna med ett energibehov på 2000 kcal behöver äta 200 kcal extra för varje grads feber. Värt att tänka på kanske……. :)

    • _tranan

      Oj! Och jag som istället tappar all matlust vid feber, precis som många andra. Blir ju extra viktigt att försöka få i sig ordentligt med näring ändå om man behöver så mycket extra!

  • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

    Dessutom blir man snabbare frisk om man ger kroppen mycket bra energi :) Har man ex. ont i halsen eller nåt, förkylning, rekommenderar jag starkt spenatsoppa med massor av kokt ägg. Slinker ner hur förkyld man än är!

    Kan ge lite intressanta fakta också, som är bra att tänka på efter att man börjat känna sig frisk och vill börja träna igen: Efter att alla symtom försvunnit är det bra att ändå ta det lugnt, och se till att pulsen inte stiger alltför högt. Annar finns det risk att man blir sjuk igen…

    Lärde mig själv en hård läxa efter att förra våren tagit ett löppass “jag har ju bara lite ont i halsen” tänkte jag (hade ingen feber, hosta, var pigg annars, men halsen var lite öm) Dagen efter den 45 min långa turen kunde jag knappt svälja, och två dagar efter fick jag 40 graders feber och hade sedan galen halsfluss i en månad, fick tre antibiotikakurer innan den försvann…. Levde på soppa och glass för att jag hade så uppsvullna halsmandlar att det inte rymdes ner fast föda, gick ner x antal kilo och höll på att hungra ihjäl, och tappade konditionen. Varje dag tänkte jag “om jag bara inte skulle ha stuckit ut och joggat den dagen”. tog ett par månader innan jag var tillbaka i samma skicka som innan halsflussen….

    Learning by doing- Aldrig mer träna kondition med halsont. Tur att det inte blev hjärtmuskelinflammation i alla fall….

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp