Visste ni att…?

March 16th, 2015

Ca 95 % av de som blivit fri från ätstörningssymptom överskattar sin kroppsstorlek med ett snitt på 25 %!

Källa: Foundations of Exercise Phychology,Bonnie G. Berget et al. (2007, s. 306).

Tags: , , , , , ,

  • Anonymisen

    Jätte synd och hemskt att det är så… verkligen..
    http://www.lifeofbrightness.blogg.se

  • Cecilia – famlafint.blogg.se

    Blir ledsen över de här siffrorna, men tyvärr inte förvånad…

  • Felicia

    Hej! Jag vet att du inte är en expert men jag vet också att du är en mycket erfaren person och kan mycket om ätstörning, ämnesomsättning osv. Jag har en fråga som jag grubblat på väldigt länge och jag vet inte vad jag ska ta vägen. jag skäms över att ta det med min behandlare så snälla kan du eller nån av dina läsare hjälpa mig. Jag kan inte slappna av och släppa den tanken.
    Det är nämligen så att jag aldrig ätit rätt efter matschemat och drucket näringsdrycken som var två innan men nu 1 näringsdryck. Jag undrar hur ämnesomsättningen påverkas när man följer matschemat 1-2 veckor sen minskar genom att hoppa över nån måltid eller utesluta näringsdrycker? hur påverkas ämnesomsättningen av denna intagsändringen. Kommer att gå upp i vikt snabbare nu och hur blir det om jag gör rätt nu, hoppar vikten upp? snälla du svara för jag är rädd att göra rätt nu då jag tror att vikten kommer att hoppa upp jättemycket och att min kropp inte kommer att lita på mig längre. så jobbigt verkligen!

    • soelas

      Hej Felicia!

      Jag hoppas att du sett att jag besvarat dina frågor i din nyligaste kommentar. Jag kan dock tillägga att det snarare är större risk att du går upp i vikt om du håller på att bromsar. Ge din kropp en chans att få igång förbränningen genom att äta ordentligt VARJE DAG. Då kommer du märka att du inte alls kommer att rusa upp i vikt.

      Jag tror att det som märks på de flesta när de börjar äta mer är inte att kroppen har lägre förbränning och man lägger på dig massa fett, utan att förråden fylls upp, kroppen blir inte längre uttorkad och man får mer mat i magen och tarmarna. Logiskt? :)

  • waaaallflower

    Hej! Har tänkt på detta ett bra tag och kände att jag måste få svar! Så nu vänder jag mig hit, haha :)
    Har tänkt på detta, vad är det egentligen som mättar en? Är det kalorier, massa eller näringen i sig, alltså att kolhydrater mättar mer än fett (tillexempel)
    Tar ett möjligen ologiskt exempel, men vill bara göra det enklare för dig att förstå : Om jag äter 50 gurkor som motsvarar samma kaloriinnehåll som en bit chokladkaka, kommer jag bli mättare på dessa 50 gurkor eftersom… ja, det är ju 50 gurkor och en bit chokladkaka är ju mindre i storlek och vikt. Men å andra sidan innehåller ju gurkor bara vatten och druvsocker, ungefär. Hoppas du förstår min fråga, kram!! :)

    • soelas

      Bra fråga. Jag tror att mättnadskänslan kan utlösas av flera olika faktorer. Ditt exempel med gurkorna skulle jag påstå ge en tillfällig känsla av mättnad eftersom buken kommer att kännas uppfylld. Men risken är att, eftersom kroppen inte fått den näring den behöver för att fortsätta arbeta på bra nivå kommer den att skrika efter mer mat – trots att magen känns full. Detta är kanske det som händer personer som varvar perioder med svält och hetsätning. Först äter de på tok för lite under en period, sen kommer kroppen och säger till att den behöver mer näring och trots att man då kanske proppar i sig massvis med bukfyllande mat så kommer den fortfarande att skrika efter mat – suget – och det slutar med att man mår illa av mättnad. Men kroppen kan fortfarande säga till hjärnan att den vill äta mer.

      Samtidigt kan det mycket väl vara så att man inte alls blir lika mätt på att dricka mjölk som att äta mackor (om så motsvarande kalorimängd). Så till en viss gräns kan mättnad utgöras av att känna att magen är full, men det handlar mest om vad den är uppfylld med. Mat som ger en näring eller mat som bara fyller ut (?). Du kanske upplevt något liknande själv? T.ex. om jag endast ätit proteinrik mat till lunch/middag så kan jag känna mig väldigt mätt i magen, men fortfarande ha ett sug efter någonting – då är det kroppen som säger att den behöver ha mer kolisar för att kunna upprätthålla de funktioner som behövs. :)

      Hoppas att detta gav dig någon uppfattning om hur jag tolkar “mättnad”.

  • Freja

    Hej! Jag läste ett av dina gamla inlägg om när du kände att du ville planera om ditt liv. Att det var alldeles för stressigt. Det gav mig hopp om att livet kan bli lättare. Jag har länge bara öst på med saker att göra, eftersom jag har svårt att ta det lugnt. Det dämpar min ångest att ständigt va igång. Kände du också så?

    Jag undrar om du har lika mycket träning idag? Jag älskar träning, men känner en press att alltid träna minst 3 ggr i veckan. Om inte kan jag inte följa mitt matschema (som stämmer överens med ett schema utan hård träning du lagt upp). Alltså normala måltider med två mellanmålsförslag och en frukt till fm-mellis. Ah det gör mig stressad att sitta still :(

    Hoppas du har någon tid att svara. Skulle göra mig glad. Ha det bra! :)

    • soelas

      Hej vännen!
      Jag tror att distraktion kan vara någonting som får en att må bättre i stunden och att man gärna vill fortsätta med det, även om man inte tillämpar metoden medvetet. I längden blir ju detta bara ett undvikande som ger större konsekvenser längre fram. Sedan tror jag att det är flera faktorer som spelar in.

      Jag personligen är väldigt aktiv och behöver ha en högre stimulans än många andra jag stött på. Det behöver ju inte vara fel, men det kan medföra vissa risker, så som utbrändhet, överträning osv.

      En stor skillnad mellan det friska och det sjuka beteendet är att jag tränar för att jag känner att jag har energin och viljan till det och inte för att jag “bör” eller “måste”. Idag känns det helt orimligt att orka träna varje dag – det är inte konstigt att man var så mentalt förstörd. Nu kanske jag bara hinner med att gymma 1-2 ggr/vecka och det är ju dels för att jag rör på mig på andra sätt (via jobbet osv.). Nu tänker jag mer kvalitetsträning framför kvantitet. Man tränar ju för att man ska må bra av det och få önskvärda resultat – då ska man väl träna de dagar som man känner att man har tiden och energin till det.

      Jag förstår dig dock fullständigt med att hamna i kompensationstänket. Målet bör ju vara att äta normalt alla dagar och sedan kanske unna sig lite extra de dagar man tränar. 😀 Personligen tycker jag att det blir lättare att äta när jag tränat hårt, inte bara för att jag vet att jag förbränt kalorier, utan för att jag blir så mycket hungrigare! 😀

      Ett tips som jag kan ge dig för att inte lägga fokus på träning är att hitta andra aktiviteter att sysslosätta dig med. Göra saker som är roliga, och kanske ändå få röra på sig lite. :)

      • Freja

        Tack för ett jättebra svar!
        Jag förstår vad du menar med stimulans. Jag är också ambitiös och behöver saker att göra. Balans är väl det viktiga i det hela. Vad skönt att du tränar när du har lust och känner dig nöjd med det. För mig känns det konstigt att bara träna 2 ggr i veckan när jag är van med 4 ggr.

        Vilket bra tips. Jag ska söka till en musikfolkhögskola, då får jag säkert mer annat i tankarna :)

  • Nepalva.blogg.se

    Oj, vad hemskt! Föga förvånande dock. Jag förstår att det är svårt att svara på, men uppfattar du att du tillhör dessa 95%?
    Kram på dig.

    • soelas

      Som du säger, väldigt svårt att veta själv. Ibland inser jag att jag är större än jag trott, och ibland tycker jag att jag faktiskt är mindre än jag trott. Det är så många spratt som spelar hjärnan. Det bästa är väl att sluta ens fundera, att ens lägga värde i hur “stor” man är. :)
      Kram kram

  • Pingback: Blue Coaster33()

  • Pingback: online casinos()

  • Pingback: My own cum-shot bevy 2012()

  • Pingback: DIRECTV()

  • Pingback: Cable for business owners()

  • Pingback: car parking()

  • Pingback: mobile porn()

  • Pingback: parking()

  • Pingback: bedste laan lige nu()

  • Pingback: alkaline water()

  • Pingback: Instagram volgers kopen()

  • Pingback: water ionizer loans()

  • Pingback: pay per day loan plans()

  • Pingback: leather electrician tool pouches()

  • Pingback: st louis plumbing contractors()

  • Pingback: house blue()

  • Pingback: electrician cost calculator()

  • Pingback: bottled alkaline water()

  • Pingback: paypal loans()

  • Pingback: water ionizer loans()

  • Pingback: alkaline water()

  • Pingback: read more()

  • Pingback: alkaline water()

  • Pingback: http://webkingz.camkingz.com/()

  • Pingback: great post to read()

  • Pingback: do you agree()

  • Pingback: Greg Thmomson()

  • Pingback: gmail sign in()

  • Pingback: gmail log in()

  • Pingback: all of craigslist()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp